Magyar Nemzeti Autósport Szövetség

2025.10.26
A magyar autósport láthatatlan hősei 2.
Az MNASZ technikai ellenőrök bemutatása
Elolvasom

Az MNASZ technikai ellenőrök bemutatása

  • Az autósportban a sebesség és a technikai tudás kéz a kézben jár. Míg a versenyzők a pályán küzdenek, a háttérben egy másik, ugyanolyan fontos csapat dolgozik: a technikai ellenőrök. Ők biztosítják, hogy minden jármű megfeleljen a szabályoknak, a verseny tisztasága és a versenyzők biztonsága minden körülmények között garantált legyen.

Az első lépések:  gyakorló ellenőr

A technikai ellenőri pálya a gyakorló szinttel kezdődik. A gyakorló technikai ellenőrök megismerkednek a technikai dokumentumokkal, mérőeszközök használatával, ellenőrzésekkel és az egyes szakágak technikai szabályaival. Tapasztalt ellenőrök mellett tanulják meg a versenyjárművek vizsgálatának menetét és a szabályszegések felismerését. Ez a szint a gyakorlati tudás megszerzését és a részletes szabályrendszer megértését szolgálja.

A technikai ellenőr

technikai ellenőrök már önállóan végzik a járművek ellenőrzését a verseny előtt, alatt és után. Feladataik:

  • A versenyautók műszaki megfelelőségének vizsgálata az adott szakágra, kategóriára vonatkozó szabályok szerint.
  • Biztonsági felszerelések, motor- és fékrendszerek, valamint a jármű elektronikai egységeinek ellenőrzése.
  • Szabályszegés esetén jelentés készítése és a versenyigazgató tájékoztatása.

A technikai ellenőrök munkája nélkülözhetetlen a fair verseny és a biztonságos versenyzés szempontjából.

Vezető technikai ellenőr

vezető technikai ellenőr koordinálja a teljes ellenőri csapat munkáját a verseny során. Ő felel:

  • az ellenőrzési folyamatok hatékony megszervezéséért,
  • a technikai ellenőrök munkájának felügyeletéért,
  • az esetleges szabálytalanságokkal kapcsolatos jelentések elkészítéséért,
  • kapcsolattartásért a versenyigazgatóval és a Felügyelő Testülettel technikai kérdésekben.

Gépátvétel vezető és a gépátvétel

gépátvétel vezető az autók verseny előtti átvételéért felel, irányítja a gépátvételen dolgozó technikai ellenőrök munkáját. 

A gépátvétel során ellenőrzik:

  • A jármű dokumentációját és műszaki állapotát.
  • A biztonsági felszerelések meglétét.
  • A kötelező szerviz- és ellenőrzési folyamatok teljesítését.

 

Gépkönyvezés vezető

gépkönyvezés vezető feladata:

A versenykész járművek dokumentumainak vizsgálata, a hatályos joghatályok tekintetében illetve a vonatkozó sportszabályok értelmében. hivatalos azonosító dokumentumának a kiállítása vagy hitelesítése a következő szezonra a versenyek vagy a bajnokság kezdete előtt meghirdetett gépkönyvezések alkalmával.

 Tevékenységei:

  • A versenykész autók műszaki adatainak ellenőrzése a vonatkozó szabályok szerint.
  • A gépkönyvek kiállítása új járművek számára, illetve a meglévő gépkönyvek meghosszabbítása, amennyiben a jármű megfelel az adott év technikai előírásainak.
  • Biztosítani, hogy minden jármű a verseny kezdetére hivatalosan regisztrált és a szabályoknak megfelelő legyen.

Technikai asszisztens

technikai asszisztens adminisztratív szerepkört tölt be, tevékenységét a technikai ellenőrök mellett végzi. Feladatai:

  • A gépkönyvezések és a versenyek során végzett technikai ellenőrzésekkel kapcsolatos dokumentáció kezelése.
  • Nyilvántartások vezetése, jelentések és jegyzőkönyvek előkészítése.

Összegzés

A technikai ellenőrök a magyar autósport láthatatlan műszaki szakemberei: munkájuk biztosítja, hogy valamennyi szakág versenyjárművei a szabályoknak megfelelő állapotban léphessenek pályára, ezzel támogatva a versenyek tisztaságát és a versenyzők biztonságát.

2025-ben 59 sporttársunk rendelkezik technikai ellenőri igazolvánnyal, közülük heten idén csatlakoztak a csapathoz. 10 fő lát el technikai asszisztensi feladatokat.

Bezár
2025.10.18
MNASZ KÖZLEMÉNY
Elolvasom

A Honvédelmi Minisztérium Sportért Felelős Államtitkársága arról tájékoztatta a Magyar Nemzeti Autósport Szövetséget, hogy a 2020-as és 2021-es Rally Európa-bajnoki futamok (ERC) előkészítésére és lebonyolítására (rendező: Kelet-Autósport Kft.) biztosított állami támogatással – összesen 150 millió forinttal – a szövetség nem számolt el. Az elszámolás határideje 2022. május 31. volt.

Az államtitkárság tájékoztatása után Kis György, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség főtitkára egyeztetésre hívta a szövetség korábbi elnökét, Oláh Gyárfást, hogy információt kérjen a vezetése alatt keletkezett 150 millió forintos hiányról.

A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség jelenlegi vezetése egyik legfontosabb feladatának tartja, hogy helyreállítsa a hazai autósport hitelét és megítélését.
Ennek megfelelően a vezetés eddig nem kívánta a nyilvánosságban kezelni az előző elnökség időszakából származó, a szövetségre nézve hátrányos ügyeket.

Ugyanakkor az el nem számolt 150 millió forint olyan súlyos és a működést is veszélyeztető ügy, amellyel kapcsolatban a szövetségnek kötelessége volt lépéseket tenni.

Ezért elsőként Oláh Gyárfást tájékoztattuk a tényekről, annak érdekében, hogy a volt vezető tisztázhassa az ügyet.

Oláh Gyárfás reakciója

A megbeszélésen Oláh Gyárfás kijelentette, hogy a 150 milliós elszámolási hiány nem az ő felelőssége, hanem azon korábbi munkatársaié, akik az adminisztrációs területen dolgoztak.
Az ügy rendezésében a továbbiakban nem kívánt részt venni, a hiány pontos okairól semmilyen információt nem osztott meg a szövetséggel.

A témával ezt követően csak 2025. október 17-én, egy Facebook-videóban foglalkozott, ahol az ő elnöksége idején keletkezett, 2022. május 31-i elszámolási határidővel bíró hiányt már a jelenlegi vezetésen kérte számon.

Oláh Gyárfás a videójában a 150 millió forintos elszámolási hiány mellett egymilliárdos hiányról is beszél, ami félrevezető, és alaptalanul kelthet bizalmatlanságot a jelenlegi vezetés kapcsán a közvéleményben, hiszen a 2024-es és a 2025-ös Európa-bajnoki futam megrendezésében és promótálásában közreműködő szervezők, helyi promóterek, alvállalkozók esetleges tartozásaival kapcsolatban hivatalos információ nem áll rendelkezésre. 

 

Az MNASZ álláspontja

A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség vezetése nyomatékosan kéri Oláh Gyárfást, hogy fejezze be a lejárató szándékú nyilatkozatokat és videókat, amelyek

  • félrevezetik a sportág szereplőit,
  • károsítják a szövetség szakmai megítélését,
  • és akadályozzák a sportág normális működését.

Azt kérjük a volt elnöktől, hogy a felelősség hárítása helyett vegyen részt a megoldásban, és segítse a vezetése idején keletkezett 150 millió forintos valós elszámolási hiány rendezését.

Az átadás-átvétel elmaradása

Fontos megjegyezni, hogy a 2022. december 1-jén megtartott tisztújító közgyűlést követően
Oláh Gyárfás nem vett részt az átadás-átvételi folyamatban, így az ügyek rendezett lezárása akkor meghiúsult.
A jelenlegi vezetés most azon dolgozik, hogy az előző ciklusból fennmaradt, rendezetlen ügyeket átlátható módon, a lehető legkisebb kárt okozva zárja le, és ebben az előző elnöknek kötelessége együttműködnie.

Zárszó

Az MNASZ kijelenti, hogy a híresztelésekkel ellentétben pénzügyileg jelenleg is stabil. Fontos kiemelnünk, hogy a volt elnök olyan gazdasági társaságokra hivatkozik, amelyek nem keverendők össze a Magyar Nemzeti Autósport Szövetséggel.

Szövetségünk továbbra is hisz abban, hogy a párbeszéd és a szakmai munka sokkal jobban szolgálja a hazai autósport érdekeit, mint a nyilvános vádaskodás.

Természetesen, amennyiben a helyzet indokolja, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség megteszi a szükséges jogi lépéseket a szövetség és a sportág érdekeinek védelméért.

Bezár
2025.10.16
MNASZ Autósport Fórum – elindult a párbeszéd
Az MNASZ Autósport Fórum címmel szerdán elindította új, a szövetség és a magyar autósport szereplői közötti közvetlen párbeszédre épülő kezdeményezését.
Elolvasom

Mindannyian tisztában vagyunk azzal, hogy jelentős változások zajlanak az autósport világában. Sorozatok szűnnek meg vagy alakulnak át a fenntarthatóság érdekében, és sok területen nő a bizonytalanság — ami természetesen az MNASZ-t és tagjait is érinti.

A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség folyamatosan dolgozik az ismert és várható kihívások kezelésén. Ezek bemutatására és megvitatására szolgált az első Autósport Fórum, amely egy új korszak első lépése volt.

A beszélgetések olykor érzelmekkel telítetten zajlottak, de tagjaink valós problémákat vetettek fel, melyek kapcsán a szövetség ismertette a már megtett intézkedéseket és felvázolta a következő időszak terveit.

Örömteli volt látni, hogy több témában is konstruktív, előremutató javaslatok születtek — köztük olyan kérdésekben is, amelyekre korábban „vörös posztóként” tekintett a szövetség. Ilyen például a mostaniaknál rövidebb raliversenyek ötlete, amelyet többen is támogattak a megrendezhetőség és a fenntarthatóság érdekében.

A közös gondolkodás mellett új irányok bemutatására is sor került, mint például a digitális licencrendszer, amely a szövetség digitalizációs törekvéseinek első lépése. Célunk, hogy tagjaink számára olyan rendszert hozzunk létre, amely nemcsak a költségeket csökkenti, hanem egyszerű, átlátható működésével időt és energiát is megtakarít.

Az első Autósport Fórum tapasztalatai alapján bizakodva tekintünk a folytatás elé — a következő rendezvényt december 3-án tartjuk.

A részletekkel hamarosan jelentkezünk!

 

Bezár
2025.10.09
ÖSSZEFOGLALÁS a tököli drift-rendezvények jogi hátteréről
Elolvasom

1. Törvényi felhatalmazás alapján Magyarország területén az egyetlen szervezet, amely ellenőrizheti és engedélyezheti az autósportokat, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség /MNASZ/, (mint országos szakszövetség).

2. A 2025. október 10–12. között Tökölön tervezett rendezvény TILTOTT – mivel nem kapott szakszövetségi engedélyt, ezért kizárólag zártkapus formában, nézők nélkül tartható meg, azon az MNASZ licenszével rendelkező versenyzők, továbbá MNASZ-igazolvánnyal rendelkező sportszakmai személyek nem vehetnek részt.

3. Mivel a rendezvény megtartására csak nézők nélkül van lehetőség, ennek megfelelően csak a szervezők (kb. 15 fő), a pálya üzemeltetői (kb. 20 fő), a versenyzők (kb. 60 fő), valamint versenyzőnként legfeljebb két szerelő (összesen kb. 120 fő) léphet be, vagyis összesen legfeljebb 200–220 fő tartózkodhat a helyszínen. A számítás az MNASZ korábban kiadott állásfoglalása alapján készült, amely segít eligazodni, hogy mennyi szerelő szükséges a versenyautók biztonságos üzemeltetéséhez.

4. A tököli rendezvényszervező (NAG Systems Munkaerőkölcsönző Kft.) részéről rendszeresen előfordul a hatóság félrevezetése:

-        a rendezvényt autóverseny helyett családi napként jelentik be,

-        a tiltott rendezvényhez klubkártyát bocsátanak ki, amelyet a szervező a belépésre jogosító eszközként tüntet fel.

5. A „zártkapus” lebonyolítást a vonatkozó jogszabály biztonsági okokból rendeli el, mivel a rendezvény nem rendelkezik MNASZ-engedéllyel. A szervező által kiállított klubkártya vagy műanyag belépőkártya ezt a tiltást nem oldja fel.

 

A tiltás ellenére a rendezvény reklámozása továbbra is folyik a közösségi médiában, a szervezők pedig klubkártya használatára ösztökélik a közönséget.

Az MNASZ jogi képviselője által kiadott tájékoztatás kártérítési igény tárgyában:

„A Polgári Törvénykönyv 1:58. §-ának alkalmazása kizárt abban az esetben, ha a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség törvényben előírt jogait gyakorolja.

A Sporttörvény 65. §-a alapján Magyarországon autósport-rendezvény csak az MNASZ írásbeli hozzájárulásával tartható meg.

A Magyar Gyorsulási Sportági Szövetség több alkalommal kísérelte meg ezen jogok megszerzését, azonban a Kúria Gft.VI.30.073/2022/7. számú végzése kimondta, hogy egy sportágban kizárólag egy szakszövetség működhet, és csak ennek hiányában jogosult más szervezet a sportági jogok gyakorlására. A döntés megállapította, hogy a Magyar Gyorsulási Sportági Szövetség nem jogosult ezen jogok gyakorlására.

Az Alkotmánybíróság IV/3571/2024. számú végzése megerősítette, hogy szabadidős gépjárműsportrendezvényt is kizárólag sportszervezet szervezhet, és az ilyen események sem kerülhetnek ki a szakszövetségi ellenőrzés alól.

 

 

A döntés kiemeli, hogy a gépjárműsport a tevékenység jellegéből adódóan fokozott kockázattal jár, ezért fokozott állami szabályozást és ellenőrzést igényel.

Az Alaptörvényben rögzített testi és lelki egészséghez való jog védelme elsődleges közérdek, amely indokolja a résztvevők, szervezők és harmadik személyek testi épségének védelmét.

E közérdek akár az egyéni gazdasági érdekeket vagy a vállalkozás szabadságát is felülírhatja.

Az MNASZ ezen alapelvek alapján köteles fellépni minden olyan rendezvénnyel szemben, amely ellentétes a Sporttörvény rendelkezéseivel, vagy visszaélésszerűen gyakorolja a versenyrendezéshez kapcsolódó jogokat.

Megállapítható, hogy az MGYSZ és a vele kapcsolatba hozható gazdasági társaság a rendezvényeket valós tartalmuknak nem megfelelően tünteti fel, és azok jellegét megtévesztő módon kommunikálja.

A rendezvények gyakorisága, helyszíne és résztvevői köre alapján a tevékenység olyan látszatot kelt, mintha alternatív bajnokságot kívánnának létrehozni, amelyre kizárólag az MNASZ jogosult.

Az MNASZ álláspontja szerint a versenyek bejelentésekor nemcsak azok jogszerűségét, hanem a rendezvények mögött álló szándékot is vizsgálni szükséges, ideértve a rendeltetésellenes joggyakorlást és a szabályok megkerülésére irányuló törekvéseket is.

Az említett rendezvények összességükben is kimerítik a fent leírtakat, ezért az MNASZ eljárása a jogszabályoknak megfelelően, a sportrendezvények biztonságos és jogszerű megtartása érdekében történt.”

Az MNASZ állásfoglalás iránti kérelme a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz:

A Sporttörvény rendelkezései alapján a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség feladata és kötelezettsége a magyarországi autósport-rendezvények engedélyezése, felügyelete és biztonsági feltételeinek biztosítása.

Az elmúlt időszakban több alkalommal került sor a jogszabályi előírásokat megkerülő, zártkörűnek nevezett rendezvények szervezésére.

E rendezvények szervezői a belépődíj helyett klubtagsági díjat szednek, illetve a résztvevőket zárt csoport tagjaiként tüntetik fel, miközben a rendezvények ténylegesen gazdasági haszonszerzés céljából jönnek létre.

A szervező gazdasági társaság a versenyekhez kapcsolódóan díjakat és egyéb kifizetéseket teljesít, ezáltal a tevékenység üzleti jellegűnek minősül.

Az MNASZ állásfoglalást kért annak meghatározására, hogy miként különíthetők el az anyagi haszonszerzés céljából szervezett események a zárt körű, klubjellegű rendezvényektől, valamint milyen bizonylatok és ellenőrzések alkalmasak e minősítés igazolására.

Az MNASZ célja, hogy az engedélyköteles és nem engedélyköteles rendezvények pontos elkülönítése révén biztosítsa a szervezők és résztvevők jogszabályoknak megfelelő, biztonságos működését.

 

 

 

Az MNASZ az alábbi törvények és jogszabályok alapján jár el egy esemény jellegének megállapításakor

 

2004. évi I. törvény a sportról

1. § (1) Sportoló az a természetes személy, aki sporttevékenységet végez.

(5) Hivatásos sportoló az a versenyző, aki jövedelemszerzési céllal foglalkozásszerűen folytat sporttevékenységet. Minden más versenyző amatőr sportolónak minősül.

 

20. § (1) Az országos sportági szakszövetség (a továbbiakban: szakszövetség) olyan sportszövetség, amely sportágában kizárólagos jelleggel az e törvényben, valamint más jogszabályokban meghatározott feladatokat lát el és e törvényben megállapított különleges jogosítványokat gyakorol. A szakszövetség jogi személy.

 

3) A szakszövetségre – amennyiben e törvény eltérően nem rendelkezik – a Civil tv. és a Polgári Törvénykönyv egyesületekre vonatkozó szabályait kell megfelelően alkalmazni. Egy sportágban csak egy szakszövetség működhet. A szakszövetség közvetlenül is részesíthető állami támogatásban.

 

65. §

(4) Kizárólag a szakszövetség, vagy az országos sportági szövetség előzetes írásbeli hozzájárulásával tartható olyan sportrendezvény, amelynek résztvevői a versenyzés során fokozott veszéllyel járó tevékenységet folytatnak (veszélyes üzem). A szakszövetség, vagy az országos sportági szövetség a hozzájárulását nem tagadhatja meg, ha a sportrendezvény lebonyolítása a sportág hazai és nemzetközi versenyszabályzatában, valamint egyéb szabályzataiban meghatározott biztonsági előírásoknak megfelel, és megtartása a sportág versenyrendszerének (bajnokság) működtetését nem veszélyezteti.

 

77. § E törvény alkalmazásában:

i) közterület: a mindenki számára korlátozás nélkül igénybe vehető terület, út, utca, tér,

j) nyilvános hely: az olyan épület, építmény vagy a közterületnek sportrendezvény megtartása céljából lezárt része, ahová a sportrendezvény szervezője által meghatározott feltételek mellett bárki bemehet vagy ott tartózkodhat,

n) sportrendezvény helyszíne: az a nyilvános hely vagy a közterület meghatározott része, ahol a sportrendezvényt megtartják és ahol néző tartózkodhat,

o) sportrendezvény résztvevője: az a természetes személy, aki a sportrendezvény helyszínén annak időtartama alatt tartózkodik. A néző (szurkoló) résztvevőnek minősül,

[…]

s) sportlétesítmény: sportrendezvény megrendezésének helyszínéül szolgáló építmény és terület,

u) sportrendezvény: versenyrendszerben vagy azon kívül, sporttevékenység végzése céljából tartott sportesemény, verseny, mérkőzés

 

54/2004. (III. 31.) Korm. rendelet a sportrendezvények biztonságáról

1. § (1) E rendeletet kell alkalmazni:

d) a gépjárműsport-rendezvényen részt vevő gépjárművekre kötött felelősségbiztosítás szabályairól szóló 121/2024. (VI. 10.) Korm. rendelet 2. §-a szerinti gépjárműsport-rendezvényre (a továbbiakban: gépjárműsport-rendezvény).

 

5. § (1) A rendelet hatálya alá tartozó sportrendezvényt csak sportszervezet, szakszövetség vagy sportági szövetség szervezhet.

 

7. § A szervező az 1. § szerinti sportrendezvények

a) résztvevői számára köteles felelősségbiztosítást kötni;

 

12/A. § Ha a gépjárműsport-rendezvény résztvevőinek magatartása annak biztonságos megtartását veszélyezteti, így különösen, ha a nézők egy része a gépjárműsport-rendezvényt a nézők elől elzárt területről kísérli meg figyelemmel kísérni, és e magatartásukat felszólítás ellenére sem szüntetik meg, a szervező köteles a gépjárműsport-rendezvényt a további felszólítás eredményessége érdekében felfüggeszteni, vagy ha az eredményre nem vezet, befejezetté nyilvánítani.

 

121/2024. (VI. 10.) Korm. rendelet a gépjárműsport-rendezvényen részt vevő gépjárművekre kötött felelősségbiztosítás szabályairól

1. § E rendelet alkalmazásában versenygépjármű az olyan szárazföldi jármű, amelyet beépített erőgép hajt, és amely a 2. § szerinti gépjárműsport-rendezvényen vesz részt. E rendelet alkalmazásában versenygépjárműnek minősül a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendeletben foglaltaktól eltérő gépjármű is, ha a 2. § szerinti gépjárműsport-rendezvényen vesz részt.

 

2. § E rendelet hatálya gépjárművek részvételével, korlátozottan megközelíthető és körülhatárolt területen szervezett versenyre, edzésre, tesztre és bemutatóra terjed ki, ha az megfelel a sportról szóló 2004. évi I. törvény 1. § (2) bekezdésében szereplő sporttevékenységnek, vagy közvetlenül ahhoz kapcsolódik (a továbbiakban együtt: gépjárműsport-rendezvény).

 

3. § Gépjárműsport-rendezvény kizárólag

a) rendezvényszervezői felelősségbiztosítás és

b) a versenygépjárművekre vonatkozó felelősségbiztosítás megkötésével tartható.

Bezár
2025.10.07
A magyar autósport láthatatlan hősei 1.
Az MNASZ sportbírók bemutatása
Elolvasom

Az autósport izgalma, a pályákon zajló küzdelem és a versenyek biztonsága nemcsak a versenyzőkön és a technikán múlik, hanem azon a sokszor több száz önkéntesen és szakemberen is, akik a háttérben dolgoznak. Közéjük tartoznak a sportbírók – a magyar autósport nélkülözhetetlen szereplői. Az MNASZ sportbírói minden futamon jelen vannak, helytállnak hóban, sárban, esőben és a legnagyobb nyári hőségben, hogy biztosítsák a versenyek szabályos, gördülékeny és biztonságos lebonyolítását.

Az első lépések: a gyakorló sportbíró

Minden sportbírói pálya az első tapasztalatok megszerzésével kezdődik. Az első két évben a gyakorló sportbírók megismerkednek a különböző szakágak versenyeinek lebonyolításával, a feladatkörökkel és az autósport szabályrendszerével. Tapasztalt bírók mellett tanulják meg a jelzések, beavatkozások és versenyszituációk kezelését, az egyes diszciplínák speciális feladatait, miközben fokozatosan válnak a csapat aktív tagjaivá.

A sportbírók különböző szerepei

Amikor valaki „teljes jogú” sportbíróvá válik, számos feladat közül választhat, a teljesség igénye nélkül:

  • Jelzésadó bírók: zászlókkal és egyéb jelzésekkel informálják a versenyzőket a pályán történő eseményekről.
  • Beavatkozó bírók: ők avatkoznak be baleset vagy műszaki hiba esetén.
  • Boxbírók: a boxutcában felügyelik a szabályok betartását, a tankolást, gumicserét és egyéb műveleteket.
  • Rádiós bírók: kommunikációs hidat képeznek a pálya és a versenyirányítás között.
  • Rajtelőkészítő-, rajtrács-, rajthely bírók: ők koordinálják és felügyelik a rajteljárást.
  • Depóbírók: a depóban ügyelnek a rendre és a biztonságra, valamint a depószabályok betartására.

Minden egyes feladat más-más típusú szaktudást igényel, ám közös bennük, hogy mindegyik kulcsszerepet játszik egy verseny biztonságos lebonyolításában.

A részlegvezetők

A kiemelkedő szakmai tudással és tapasztalattal, valamint magas szintű vezetői és szervezői képességgel rendelkező sportbírók vezetői szerepet tölthetnek be, például: Pályabírók vezetőjeBoxfőnök, Beavatkozók vezetőjeSzervizpark vezetőjeGyorsasági vagy szelektív szakasz vezetőjeÉrtékelésvezető, Időmérés-vezető, Rajter.

Ők szervezik meg, koordinálják és ellenőrzik a területükhöz tartozó sportbírók munkáját a verseny előkészítése és lebonyolítása során. Egy nagyobb nemzetközi versenyen akár 100+ sportbíró irányítását végzik.

 

A versenyigazgató

A sportbírói hierarchia, és egy verseny sportszakmai felépítésének csúcsán a versenyigazgató áll. Ő felel a teljes esemény szakmai irányításáért, döntéseivel biztosítja a szabályosságot és a biztonságot, valamint – a verseny típusától függően - közvetlen kapcsolatot tart a nemzetközi tisztségviselőkkel és a sportszövetséggel. Fontos szerepe van a verseny előkészítésében, amely során folyamatosan együttműködik a szervezővel, a verseny befejezését követően pedig szakmai értékelést ad valamennyi tisztségviselő és a szervező munkájáról, amely hozzájárulhat a versenyek szakmai színvonalának folyamatos fejlődéséhez.

Összegzés

A nézők számára a verseny legizgalmasabb pillanatai a pályán zajlanak, de minden egyes zászlójelzés, szabályos rajt, pontos eredmény és biztonságos beavatkozás mögött sportbírók állnak. Az ő munkájuk nélkül az autósport nem működhetne.

Ők az autósport láthatatlan hősei – lelkesedésük, szakértelmük és elhivatottságuk teszi lehetővé, hogy a versenyzők a maximumot nyújthassák, a szurkolók pedig a legizgalmasabb élményeket élhessék át.

 

2025-ben 844 sportbíró rendelkezik MNASZ sportbírói igazolvánnyal, amellyel jogosult tevékenységet végezni. Közülük 125 sporttársunk ebben az évben kezdte meg pályafutását, és végezte el az új sportbírói tanfolyamot.

Bezár
2025.10.03
MNASZ - Autósport Fórum
Tisztelt Sporttársak! Az MNASZ idén ősszel Autósport Fórum címmel indít nyílt szakmai fórumot tagszervezeteinek képviselői számára, amelynek célja, hogy valódi párbeszédet teremtsünk a magyar autósport szereplői között. Szeretnénk közösen kijelölni a sportág jövőjének irányait, megérteni a tagság igényeit, és olyan döntéseket hozni, amelyek hosszú távon is szolgálják közösségünk érdekeit. 
Elolvasom

Az I. Autósport Fórum célja és tematikája

Az Autósport Fórum célja, hogy a magyar autósport szereplői (versenyzők, csapatok, szervezők, szövetségi tagok) számára valódi párbeszédet és közös gondolkodást indítson el.
A fórum küldetése, hogy felmérje a közösség igényeit és problémáit, majd ezek alapján alakítsa ki az MNASZ jövőbeli stratégiáját és működését.

A tervezett fő témák:

  • Diskurzus kultúrájának újjáépítése: nyitott, bizalmon alapuló kommunikáció a tagokkal.
  • Érdekképviselet: világos feladatok és elvárások a szövetség szerepéről - biztosítás, sportorvosi engedélyek, versenyszervezési szabályok stb. kapcsán.
  • Műszaki szabályok: olyan keretek kialakítása, amelyek biztosítják a széles körű részvételt és a magas szintű biztonságot.
  • Stratégiai fókusz és utánpótlás: a gokart, szlalom és szimulátor kiemelt támogatása, mint belépési pontok az autósport világába; utánpótlás-nevelés és a jövő generáció megszólítása.
  • Digitalizáció és e-ügyintézés: a sportolók és szervezők adminisztrációs terheinek csökkentése modern, egyszerű online megoldásokkal.


A fő témákról bővebben

1. Diskurzus kultúrájának újjáépítése és párbeszéd elindítása

A fórum egyik legfontosabb célja, hogy újjáépítsük a szövetségen belüli kommunikáció kultúráját. A tagok bevonásával szeretnénk feltérképezni, milyen kérdések és problémák foglalkoztatják a versenyzői társadalmat, és ezek alapján kialakítani egy nyílt, aktív és érdemi párbeszédet a magyar autósport jövőjéről.

2. Érdekképviselet és szolgáltatások

Fontos feladat, hogy világosan lássuk, mely területeken várnak el tőlünk érdekképviseletet. Ide tartozik a biztosítások, versenyszervezők, rendezési előírások, valamint a sportorvosi engedélyek kérdésköre is. A fórum lehetőséget ad arra, hogy meghatározzuk, milyen típusú segítséget, információt és támogatást várnak el a tagok a szövetségtől.

3. Műszaki szabályok és biztonság

Kiemelt téma a műszaki szabályok átalakítása úgy, hogy azok egyszerre tegyék lehetővé a lehető legszélesebb körű részvételt és biztosítsák a sportolók biztonságát. A fórumon közösen gondolkodhatunk arról, hogyan alkossunk olyan szabályokat, amelyek hosszú távon is fenntarthatóak és igazságosak a versenyzők számára.

4. Stratégiai fókusz – szakágak és utánpótlás

A szövetség jövőjének szempontjából kulcsfontosságú, hogy mely szakágakra helyezzük a stratégiai fókuszt. A gokart, a szlalom és a szimulátor olyan belépési pontok, amelyek minden más szakág előtt állnak, hiszen itt találkozik először az átlagember az autósport világával. Emellett hangsúlyos az utánpótlás kérdése: a következő generáció megszólítása és támogatása a sportág hosszú távú fennmaradásának záloga.

5. Digitalizáció és e-ügyintézés

Követve és használva a digitalizáció vívmányait, az MNASZ e-ügyviteli rendszere és az informatikai háttere aszövetség történetének egyik legnagyobb fejlesztése előtt áll. A cél, hogy a sportolók és szervezők három kattintással, egyszerűen tudják intézni ügyeiket telefonról vagy számítógépről. A fórum keretében közösen határozhatjuk meg, milyen funkciókat és megoldásokat vár el a közösség az új e-ügyviteltől, amely jelentősen megkönnyíti a mindennapi ügyintézést.

Bezár
2025.10.02
Közlemény
Az utóbbi időben ismét elhangzottak a közvélemény előtt olyan állítások az autó- és motorsporttal kapcsolatban, amelyek nem felelnek meg a valóságnak. Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy a bíróságok – köztük a Legfelsőbb Bíróság, a Kúria és legutóbb a Fővárosi Törvényszék – egyértelmű ítéletekkel kötelezték a jogsértő módon működő szervezeteket tevékenységük megszüntetésére, illetve működésük módosítására.
Elolvasom

A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség célja és felelőssége, hogy a sportág érdekeit jogszerű, átlátható és szakmai alapon képviselje. Meggyőződésünk, hogy a jövő útja a tényeken alapuló, higgadt és konstruktív párbeszéd, amely minden érintett fél számára előnyös lehet. Az MNASZ hamarosan be is jelent egy új lehetőséget, amely keretet biztosít ehhez.

Arra kérünk minden szereplőt, hogy a magyar autó- és motorsport fejlődését a valós információkra támaszkodva, a sport iránti felelősséggel és tisztelettel szolgálják.

Hamarosan jövünk az új fórum részleteivel.

MNASZ

Bezár
2025.10.01
Október az Önkéntesek és Tisztségviselők Hónapja
Az FIA – a Nemzetközi Automobil Szövetség – októbert az Önkéntesek és Tisztségviselők Hónapjává nyilvánította, hogy kifejezze megbecsülését mindazok iránt, akik nélkül nem valósulhatna meg egyetlen autósport-esemény sem. 
Elolvasom

Ez a kezdeményezés világszerte alkalmat ad arra, hogy köszönetet mondjunk azoknak az önkénteseknek és tisztségviselőknek, akik a pályák mellett, a háttérben és a szervezésben dolgozva biztosítják a versenyek biztonságát és sikerét.

Az MNASZ – Magyar Nemzeti Autósport Szövetség – örömmel csatlakozik az FIA programjához, és egész októberben különböző formákban fejezi ki háláját önkénteseinek és tisztségviselőinek.

„Az önkéntesek sportunk éltető ereje. Szenvedélyük, elkötelezettségük és odaadásuk igazán inspiráló, és elengedhetetlen feltétele, hogy autósport-eseményeket rendezhessünk világszerte, sportélményt és látványosságot nyújtva több millió rajongónak” – mondta Mohammed Ben Sulayem, az FIA elnöke.

Október folyamán az MNASZ a weboldalán és közösségi média felületein is különféle tartalmakkal tiszteleg azok előtt, akik kiemelkedő munkájukkal hozzájárulnak az autósport sikeréhez, emellett bemutatja, hogyan csatlakozhatnak az érdeklődők az autósport szakmai közösségéhez, és hogyan válhatnak részeseivé ennek az izgalmas és összetartó világnak.

Bezár
2025.09.19
MNASZ nyilatkozat – tiltott rendezvény
Elolvasom

A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség a NAG Systems Kft. által a 2025. évi World Drift Day rendezvény kapcsán közzétett közleményéhez kapcsolódóan az alábbi nyilatkozatot teszi:

 A magyar autósport egyetlen hivatalos szövetsége a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség, mint országos szakszövetség.

 Az MNASZ a Sporttörvény felhatalmazása alapján az egyetlen szervezet, amely Magyarország területén jogosult ellenőrizni és felügyelni az autósportokat.

 AZ MNASZ nem rendelkezik drift munkabizottsággal, csakis drift szakággal.

 Tekintettel az autósport veszélyes üzem jellegére, törvény írja elő, hogy a szakszövetség engedélye minden verseny vonatkozásában kötelező és hibás azon megállapítás, mely szerint ezen kötelezettség alól a NAG Systems Kft. kivételt képezne.

 A Sporttörvény minden kategóriára előírja az engedélyezési kötelezettséget, nem tesz különbséget verseny, bemutató, edzés, vagy teszt között.

 Az MNASZ Általános Sportszabályzata és Előírásai alapján, különös tekintettel annak 7. pontjában írtakra, az MNASZ a már korábban kiadott versenynaptár és országos bajnokság védelmében jogosult a további versenyek rendezésére irányuló kérelmeket elutasítani.

 Az MNASZ a helyszíni szemle során nem nyilatkozott úgy, hogy bármihez is hozzájárulna, sőt hiánypótláshoz, és azt követő vizsgálatának eredményéhez kötötte a kérelem elbírálását, ezt támasztja alá a rendőrhatóság vonatkozó jegyzőkönyve is.

 Az MNASZ a magyar autósport érdekeinek szem előtt tartásával kijelenti, hogy a továbbiakban nem kíván nyilvános vitát folytatni, ezen vitáknak a szakmai egyeztetéseken és megbeszéléseken van helye.

Bezár
2025.08.19
ATB Hotline
Elolvasom

Az MNASZ újra elindítja az ATB hotline, telefonos ügyfélszolgálati vonalát annak érdekében, hogy segítsen a technikai szabályok értelmezésében.

Az Autós Technikai Bizottság (ATB) vezetője és néhány tagja hétköznap délutánonként válaszol a technikai jellegű kérdésekre. A telefonos útbaigazítás mellett természetesen az ismert email címeken is elérhetőek munkatársaink.

 

Minden hétköznap 16:00-19:00 között!

Telefonszám: +36 30 557 6554

Bezár

Legfrissebb hírek és dokumentumok

Partner szervezetek