FIA NEMZETKÖZI SPORTKÓDEX
ÁLTALÁNOS ELŐÍRÁSOK
2002

FIA NEMZETKÖZI SPORTKÓDEX
ÁLTALÁNOS ELŐÍRÁSOK
2002

A kiadvány az FIA 2002. évre kiadott Szabálykönyve alapján készült.
Utolsó frissítés:  Dobránszky Tamás 2001-11-14
Lektorálta:   Faluvégi Péter
Szerkesztette:  Tarlós István
Kiadja: az MNASZ Titkárság

TARTALOMJEGYZÉK

NEMZETKÖZI SPORTKÓDEX
MINDEN KÖRPÁLYÁS FIA BAJNOKSÁGBAN,
CHALLENGE-N, TRÓFEÁN, KUPÁN ÉS
AZOK MINŐSÍTŐ ESEMÉNYEIN ALKALMAZANDÓ
ÁLTALÁNOS ELŐÍRÁSOK 50
MINDEN NEM KÖRPÁLYÁS FIA BAJNOKSÁGBAN,
CHALLENGE-N, TRÓFEÁN, KUPÁN ÉS AZOK
MINŐSÍTŐ ESEMÉNYEIN ALKALMAZANDÓ
ÁLTALÁNOS ELŐÍRÁSOK

Nemzetközi sportkódex

TARTALOMJEGYZÉK

I. Általános alapelvek 6
II. Elnevezések és meghatározások  7
III. A versenyekről általában 17
IV. Versenyek, szervezési részletek 18
V. Útvonalak – utak és pályák 22
VI. Rajtok és futamok 23
VII. Rekordok – általánosságok 25
VIII. Nevezők és versenyzők 27
IX. Gépjárművek 29
X. Hivatalos személyek 32
XI. Büntetések 37
XII. Óvások 41
XIII. Fellebbezések 43
XIV. A Kódex alkalmazása 47
XV. Az FIA határozatok rendszeressége 47
XVI. Az autósporthoz kapcsolódó kereskedelmi kérdés 48
XVII. A rajtszámok és a versenyautókon elhelyezhető reklámok 48

A sportkódex alkalmazásakor figyelembe kell venni, hogy az “1998 évi Concorde Egyezmény” tartalmaz bizonyos módosításokat a Nemzetközi Sportkódexhez (Nemzetközi Sportszabályzathoz) képest, amelyeket kizárólag az FIA Formula 1 Világbajnokságán kell alkalmazni. Mivel ezeket a módosításokat a következő szabályzat nem tartalmazhatja, a jelen szabályzattól való eltérés esetén az “1998 évi Concorde Egyezmény” a meghatározó.

I. ÁLTALÁNOS ALAPELVEK

1. Az autósport nemzetközi szabályozása
A Nemzetközi Automobil Szövetség (Fédération Internationale de l’Automobile), továbbiakban FIA az egyetlen nemzetközi sportszervezet, amely jogosult autós sportszabályok megalkotására és alkalmazására, autóversenyek és a rekord-kísérletek szabályozásá
ra és ellenőrzésére, valamint az FIA Nemzetközi Bajnokságainak megrendezésére. Az FIA egyben a legfelsőbb nemzetközi fellebbezési szervezet, amely hivatott arra, hogy a szabályok alkalmazása során felmerülő vitás esetekben végső döntést hozzon. Mellette a Nemzetközi Motorsport szövetség (Fédération Internationale Motocycliste) ugyanezeket a jogokat gyakorolja az egy-, kettő- vagy háromkerekű gépjárművek esetében.

A Gokart sportot illetően, az FIA évente delegálhatja a nemzetközi hatáskörét egy olyan elismer
t szervezetbe, amely feladata, hogy a nemzetközi gokart eseményeket felügyelje a jelen Kódex és az FIA szabályok szigorú betartása mellett.

2. Nemzetközi Sportkódex
Az FIA a fenti hatáskörének igazságos és méltányos gyakorlásához megalkotta és kiadta a jelen Nemzetközi Sportszabályzatot (továbbiakban Kódex).
A Kódex és a függelékek célja, hogy támogassa és előremozdítsa a nemzetközi autómotor sportot. A kódexet nem lehet olymódon érvényesíteni, hogy az egy verseny megrendezését vagy egy versenyző részvételét megakadályozza, kivéve, ha az FIA úgy ítéli meg, hogy az a motorsport biztonságos, igazságos és szabályos lebonyolításához szükséges.

3. Az autósport nemzeti szabályozása
Minden nemzeti klub, illetve autósport szövetség, amely az FIA tagja, köteles a jelen Kódex előírásait elfogadni, és figyelembe venni.

Tekintetbe véve ezeket a kötelezettségeket, az FIA országonként egy klubot vagy szövetséget - továbbiakban ASN - ismer el, amely az egyedüli arra jogosult szervezet, hogy alkalmazza a jelen Kódexet és szabályozza az autósportot országában, tagállamaiban, valamint egyéb jogcímen kapcsolt területein.

4. A jogok gyakorlása a tagállamokban, valamint az egyéb jogcímen kapcsolt területeken

H
a e területek valamelyikét az FIA-ban közvetlenül képviselik az Alapszabály 4. cikkelyében foglaltaknak megfelelően, akkor ott a jogokat annak saját ASN-je gyakorolja.

5. A sporthatáskörök átruházása

Valamennyi ASN rendelkezik azzal a joggal, hogy a jelen Kódex által számára biztosított jogait teljesen, vagy részben átruházza országának egy vagy több klubjára, de kizárólag az FIA előzetes beleegyezésével.

6. A hatáskörök visszavonása

Az ASN az átruházott jogait visszavonhatja az FIA egyidejű értesítése mellett.

7. Nemzeti sportszabályok

Valamennyi ASN jogosult saját nemzeti sportszabályainak megalkotására, amelyeket az FIA-nak is meg kell küldenie.

 

II. ELNEVEZÉSEK ÉS MEGHATÁROZÁSOK

8.

Az alább felsorolt elnevezéseket, meghatározásokat és rövidítéseket a jelen Kódexben és nemzeti sportszabályzatokban, azok függelékeiben, valamint valamennyi versenykiírásban általánosan kell alkalmazni.

9. FIA

Fédération Internationale de l’Automobile (Nemzetközi Automobil Szövetség).

10. ASN

Nemzeti Autósport Szövetség vagy Nemzeti Autóklub, melyet az FIA az adott országban az autósport egyedüli jogosult szervezetének ismer el.

11. CS

Az ASN sportirányítást végző testülete.

12. (Törölve)

13. Szárazföldi jármű, autó, speciális jármű, légpárnás jármű

Szárazföldi jármű

Saját ereje által meghajtott közlekedési eszköz, amely továbbhaladása során állandóan és ténylegesen a talajjal érintkezésben marad vagy közvetlenül mechanikusan vagy közvetett módon a talajjal való kapcsolat révén, és meghajtása illetve kormányzása a járműben ülő vezető állandó és teljes ellenőrzése alatt állnak.

Autó:

Olyan szárazföldi jármű, amely legalább négy, nem egyvonalban elhelyezett, keréken gördül, amelyek állandóan érintkezésben vannak a talajjal, és amelyek közül legalább kettő a kormányzásra, és legalább kettő a meghajtásra szolgál.

Speciális jármű:

Legalább négykerekű jármű, de a meghajtást nem a kerekek biztosítják.

Légpárnás jármű:

Olyan jármű, amely továbbhaladásakor a talajra nyomás alatt álló levegőrétegen (légpárnán) keresztül támaszkodik.

14. Hengerűrtartalom

A föl-le mozgó dugattyúk által a motor hengereiben meghatározott térfogat. Ezt a térfogatot cm3 –ben fejezik ki. Minden, a motor hengerűrtartalmát megállapító számításhoz a Pi értékét 3,1416 –nak kell venni.

15. Osztály

A járművek csoportosítása motorjaik hengerűrtartalma vagy egyéb megkülönböztető meghatározások alapján (lásd B és J függelék).

16. Rendezvény, esemény, verseny

a) A rendezvény egy olyan esemény, amelyen egy jármű vesz részt és amely verseny jellegű, vagy verseny jelleggel bír az eredmények közzététele miatt.

A rendezvény lehet nemzetközi, vagy nemzeti. Ezen felül lehetnek korlátozottak, vagy zártak.

Egy nemzeti vagy nemzetközi bajnokságot rendezvénynek kell tekinteni.

b) Esemény: önálló rendezvény, saját eredményekkel. Tartalmazhat egy vagy több előfutamot és egy döntőt, szabad és minősítő edzéseket, vagy hasonló módon részekre osztható, de a rendezvény végére teljesen be kell fejeződjön.

Az esemény kezdetének az időrendben meghatározott adminisztratív és/vagy technikai átvétel kezdetét kell tekinteni, és tartalmaznia kell az edzéseket és magát a versenyt is.

Az esemény végének a következő határidők közül a legkésőbbi lejártát kell tekinteni:

- az óvási és fellebbezési határidő vagy bármiféle meghallgatás vége,

- az esemény utáni adminisztratív és technikai ellenőrzések vége, amelyeket a jelen Kódexben leírtaknak megfelelően kell elvégezni.

A nemzetközi versenynaptárba nem jegyezhető be egyetlen egy olyan esemény sem, mely valamely az FIA által nem elismert nemzetközi bajnokság, nemzetközi kupa, nemzetközi trófea, challenge illetve egyéb nemzetközi verseny vagy versenysorozat része, vagy része kíván lenni.

Valamennyi nemzeti vagy nemzetközi eseményen, melyek nyitottak az FIA formulák, kategóriák vagy csoportok számára, ahogyan azokat a jelen Kódexben és annak függelékeiben meghatározták, minden résztvevő járműnek meg kell felelnie az FIA technikai szabályok valamennyi pontjának, illetve ezen szabályok az FIA által kiadott hivatalos értelmezéseinek. Egy ASN az FIA ezen technikai szabályait nem módosíthatja meg az FIA erre vonatkozó írásos engedélye nélkül.

1. Körpályás verseny:

Egy olyan esemény, amely egy zárt körpályán két vagy több egy időben egymással ugyanazon az útvonalon versenyző jármű között zajlik, és ahol a sebesség vagy az adott idő alatt megtett távolság a döntő.

2. Gyorsulási verseny (dragster):

A gyorsulási verseny egy olyan esemény, ahol két, álló helyzetből elrajtoló jármű, egy pontosan lemért egyenes szakaszon versenyez, ahol az a jármű ér el jobb eredményt, amely (büntetés nélkül) elsőként halad át a célvonalon.

3. Hegyi verseny

A hegyi verseny egy olyan esemény, ahol az autók egyenként rajtolnak, és azonos útvonalat teljesítenek egy célvonalon áthaladva, amely magasabban van, mint a rajtvonal. A rajt és célvonalak közötti táv megtételéhez szükséges idő a meghatározó tényező a végeredmény meghatározásánál.

17. Nemzetközi esemény

Olyan nevezők és/vagy versenyzők számára nyitott esemény, akik licencének nemzetisége eltér a rendező országtól.

Az Európai Unió (EU) országai - és az FIA döntései alapján hasonló elbírálás alá eső országok - esetében egy esemény nemzetközi, ha az nyitott az EU-n - illetve az FIA döntései alapján hasonló elbírálás alá eső országokon - kívüli licenccel rendelkezők számára.

A nevező vagy a versenyző nemzetisége azonos azzal az ASN-ével, aki számára az FIA licencet kiállította (lásd 112. cikkely).

Egyetlen egy nemzetközi versenyt sem lehet megtartani, ha azt előzetesen nem jegyezték be az FIA nemzetközi versenynaptárába (lásd G függelék), még ha az a 19. cikkely alá eső esemény is.

A nemzetközi versenynaptárba való bejegyzés az FIA kizárólagos joga, és azt az eseményt rendező ország ASN-jének kell kérnie.

A FIA megindokolja egy esetleges versenybejegyzés megtagadását.

Minden olyan nemzetközi verseny, amely nincs bejegyezve a nemzetközi versenynaptárba, tiltott a rendezőn kívüli országok licencével rendelkezők számára.

18. Nemzeti verseny

Az esemény akkor nemzeti, ha ezen csak azonos állampolgárságú nevezők és versenyzők vesznek részt, azaz azok, akik olyan FIA licenccel rendelkeznek, amelyet, az eseményt rendező ország ASN-je állít ki. Amennyiben a nemzeti eseményt rendező országban létezik nemzeti versenynaptár, az eseményt abba kötelezően be kell jegyezni. Az EU országai - és az FIA döntései alapján hasonló elbírálás alá eső országok - esetében egy nemzeti eseményen az EU, valamely tagállama - illetve az FIA döntései alapján hasonló elbírálás alá eső ország – által kibocsátott licenccel rendelkezők vehetnek részt.

19. Korlátozott esemény

A nemzeti vagy nemzetközi eseményt akkor mondjuk korlátozottnak, hogyha a nevezőknek és versenyzőknek, ahhoz hogy az eseményen részt vehessenek, olyan különleges feltételeknek kell megfelelniük, amelyek az előző 17. és 18. Cikkelyben nem szerepelnek, és ezekre külön meghívókat adnak ki.

Kivételes esetekben az FIA engedélyezheti olyan nemzetközi korlátozott esemény nemzetközi versenynaptárba egy ASN kérésére történő bejegyzését, amely, figyelembe véve sajátos jellegét, csak úgy rendezhető meg, hogy nem felel meg a jelen Kódex O függelékének előírásainak.

20. Zártkörű esemény

Az esemény akkor nevezhető zártkörűnek, ha csak egy klub tagjai vehetnek azon részt, akik (nevezők és versenyzők) rendelkeznek az illető ország ASN-je által kibocsátott licenccel. Az ilyen eseményt engedélyezni kell az ASN-nek, amely – kivételes esetben – ezt az engedélyt több olyan klubnak is megadhatja, amelyek közösen szervezik ezt az eseményt.

21. Rallye és Terep-rallye

a) Első osztályú rallye (versenysport esemény)

Olyan országúti események, amelyeket a versenyzők előírt átlagsebességgel, részben vagy egészben a közforgalom számára nyitott utakon teljesítenek.

A rallye állhat olyan útvonalból, amelyen valamennyi jármű köteles haladni, vagy több olyan útvonalszakaszokból, amelyek egy előre meghatározott pontban összefutnak, amelyet követhet egy közös útvonalszakasz.

Az útvonal vagy az útvonalszakaszok tartalmazhatnak egy vagy több speciális szakaszt (gyorsasági szakaszt), amelyeket a közforgalom számára zárt utakon rendeznek meg, és amelyek együttes eredménye határozza meg a rallye végeredményét. A nem speciális szakaszként teljesített útvonalat közúti szakasznak nevezzük. Ezeken a közúti szakaszokon a sebesség az értékelés tényezőjeként nem szolgálhat.

Az első osztályú rallye versenyeket a Nemzetközi Versenynaptár Megbíz-hatósági eseményei közé kell bejegyezni. Az első osztályú rallye versenyeken részt vehetnek az FIA “Grand Prix” minősítésű versenyzők is. Amennyiben a rallye verseny állandó vagy részlegesen állandó körpályán megrendezett gyorsasági szakaszokat is tartalmaz, amelyek hossza az esemény teljes útvonalának 10%-át meghaladja, és a Grand Prix versenyzők nevezése tényszerű, az eseményt a gyorsasági versenynaptárba nyílt nemzetközi eseményként kell bejegyezni. A rendezők kérésére az esemény egyidejűleg a rallye versenyek versenynaptárában is feltüntethető.

Azokat az eseményeket, amelyek részben a közforgalom számára nyitott útvonalon haladnak, és tartalmaznak gyorsasági szakaszokat állandó, vagy részlegesen állandó körpályán, amelyek hossza az esemény teljes útvonalának 20%-át meghaladják, nem jegyezhetők be a nemzetközi versenynaptár megbízhatósági eseményei közé, és valamennyi kérdésben a gyorsasági versenyekre vonatkozók szerint kell eljárni.

Az első osztályú nemzetközi rallye versenyeken engedélyezett autók

Minden nemzetközi rallye versenyen valamennyi autó teljesítménye hozzávetőlegesen 300 LE-re korlátozott. Az FIA-nak mindig, minden körül-mények között, minden szükséges intézkedést meg kell hoznia a teljesítmény-korlátozás betartatására.

Nemzetközi rallye versenyeken csak a következő versenyautók vehetnek részt:

- Túraautók (Gr.A), anélkül, hogy az adott fejlesztésre vonatkozóan a homologizációs lapon kizáró megjegyzés szerepelne.

- Szériaautók (Gr.N).

Kivéve, ha a homologizációs nyomtatvány bizonyos változatok kizárására vonatkozóan az ellenkezőt tartalmazza, az A és N csoportos autók indulhatnak nemzetközi versenyeken a homologizáció lejártát követő 4 évig a Rally Világbajnokság futamait leszámítva, az alábbi feltételek szerint.

Ezen autók indulhatnak és azonos módon értékelhetők az érvényes homologizációval rendelkező autókkal megegyező feltételekkel.

Ezen, a fentiekben említett lejárt homologizációjú autók kizárólag akkor indulhatnak, ha a megfelelően kitöltött, de lejárt homologizációs forma-nyomtatványok a technikai valamint adminisztratív gépátvételnél bemutatásra kerülnek, és az autók teljes mértékben megfelelnek az eredeti technikai előírásoknak, illetve a technikai ellenőrök véleménye alapján megfelelő állapotban vannak a versenyen való részvételhez. Ezen autókon használt turbó szabályozó méretének és a minimális tömegnek az aktuális érvényben lévő szabályoknak kell eleget tenni.

b) Rallye (Második kategóriás rallye ,,Túratalálkozó”)

Olyan esemény, amelyet a részt vevők előre meghatározott pontra történő találkozása céljából rendeznek.

Ahhoz, hogy ezeket az első- és a másodosztályú rallye versenyektől megkülönböztessük, alcímként a “Túratalálkozó” szót kell a verseny nevében feltüntetni.

A második kategóriás rallyeversenyek útvonalának előírása kötelező, de csak egyszerű áthaladás ellenőrzéssel, anélkül, hogy a részt vevők számára az átlagsebességet előírnák. Egy másodosztályú rallye egy vagy több különpróbát is tartalmazhat, kivéve gyorsasági szakaszokat, de ezek a különpróbák csak a célnál kerülhetnek megrendezésre. A másodosztályú rallye versenyeken pénzdíj nem adható.

A másodosztályú rallye versenyek, még ha a résztvevők különböző nemzetiségűek is, mentesülnek a nemzetközi versenynaptárba való bejelentési kötelezettség alól, megrendezésükhöz azonban szükséges az illető ASN engedélye, amelynek a szabályokat jóvá kell hagynia: a szabályokat egy verseny szabályainak megfelelő szellemben kell kiírni (lásd IV. fejezet).

Ha egy másodosztályú rallye verseny útvonala vagy útvonal szakaszai csupán egy ASN területét érinti(k), a résztvevőknek nem kell licenccel rendelkezniük. Amennyiben azonban több országot érint(enek), úgy a rallye versenyre a 81. cikkelyben (nemzetközi útvonalak) lefektetett rendelkezések vonatkoznak, és a résztvevőknek licenccel kell rendelkezniük (lásd 108.-117. cikkely).

c) Terep-rallye és baja terep-rallye

Egyetlen szelektív szakasz hossza sem haladhatja meg az 500 km-t, és az esemény útvonalának teljes hossza legalább 800 km kell legyen. Az útvonal érintheti több ASN területét, ezen ASN-ek engedélye mellett.

Kizárólag terep-rallye járművek (Gr.T) vehetnek részt, ahogyan azokat az FIA technikai szabályai meghatározzák.

Egy baja rallye olyan terep-rallye, amely egy nap alatt (maximális versenytáv: 800 km), vagy két nap alatt (maximális versenytáv: 1200 km) kerül megrendezésre.

d) Marathon terep-rallye

Minden marathon terep-rallye versenyt be kell jegyezni a nemzetközi versenynaptárba. Minden évben földrészenként csak egy marathon terep-rallye verseny rendezhető, amennyiben az FIA másképpen nem rendelkezik.

A teljes útvonal hossza legalább 10.000 km kell legyen, és a napi szakaszok hossza szabadon határozható meg. Az esemény teljes időtartama nem haladhatja meg a 31 napot, beleértve a technikai ellenőrzéseket és a prológot is. Kizárólag terep-rallye járművek (Gr.T) vehetnek részt, ahogyan azokat az FIA technikai szabályai meghatározzák.

22.

a) Sporttalálkozó, sportrendezvény

A nevezők és tisztségviselők olyan összejövetele, amely magában foglal egy vagy több versenyt, vagy több rekordkísérletet.

b) Parádé

A parádé korlátozott sebességgel felvonuló autócsoport bemutatója. A következő feltételeket kell figyelembe venni:

- egy hivatalos autó vezeti, és egy másik hivatalos autó zárja a felvonulást;

- ezt a két hivatalos autót, a versenyigazgató irányítása mellett, tapasztalt vezetők vezetik;

- előzni szigorúan tilos;

- az időmérés tilos;

- az autók nem hordozhatnak rajtszámot, kivéve, ha azt “történelmi” okból kapták. Az autók azonosítására szolgáló egyéb jelzések használata megengedett (betűk vagy számok az oldalablakokon, stb.), de ezeket a jelzéseket le kell venni az autóról, amikor az elhagyja az esemény helyszínét.

- a parádét meg kell adni a versenykiírásban, és a résztvevő autókat fel kell tüntetni az esemény hivatalos programjában.

c) Bemutató

A bemutató egy autó teljesítményének a demonstrációja. A következő feltételeket kell figyelembe venni:

- több mint 5 autó bemutatóját mindig egy biztonsági autó ellenőrzi, amelyet a versenyigazgató irányítása mellet, egy tapasztalt vezető vezet;

- minden sportbírónak a posztján kell lennie;

- a versenyzőknek megfelelő biztonsági ruházatot kell viselniük (az FIA által elfogadott ruházatok és sisakok használata ajánlott), a rendező előírhat a ruházatra vonatkozó minimális követelményeket;

- az autóknak meg kell felelniük a technikai ellenőrzések biztonsági követel-ményeinek;

- a technikai ellenőrzések után a résztvevők részletes listáját közzé kell tenni;

- utasok szállítása nem megengedett;

- az előzés szigorúan tilos, kivéve, ha arra a sportbírók utasítást adnak a kék zászló felmutatásával;

- az időmérés tilos;

- a bemutatót meg kell adni a versenykiírásban, és a résztvevő autókat fel kell tüntetni az esemény hivatalos programjában;

- az autók nem hordozhatnak rajtszámot, kivéve, ha azt “történelmi” okból kapták.

Az autók azonosítására szolgáló egyéb jelzések használata megengedett (betűk vagy számok az oldalablakokon, stb.), de ezeket a jelzéseket le kell venni az autóról, amikor az elhagyja az esemény helyszínét.

Parádé és bemutató nem rendezhető a rendező ország ASN-jének engedélye nélkül.

23. Teszt

Egy olyan jóváhagyott verseny, melyen minden versenyző a saját időpontját a végrehajtásra a kiírásban meghatározott határidőn belül maga választhatja ki.

24. Bajnokság, Kupa, Trófea, Challenge, Versenysorozat

Az FIA nemzetközi bajnokságok, kupák, trófeák, challenge-ek az FIA tulajdonát képezik.

a) Bajnokság

A bajnokság állhat egyetlen eseményből, vagy egy eseménysorozatból. Létezik nemzeti és nemzetközi bajnokság. Kizárólag az FIA jogában áll nemzetközi bajnokságot engedélyezni. Kizárólag az illető ASN-ek engedélyezhetnek nemzeti bajnokságot.

Nemzeti bajnokságot csak a nemzeti sportszövetség, vagy az ASN írásos engedélyével rendelkező testület szervezhet.

Egy nemzeti bajnokságnak legfeljebb egy eseményét lehet az ország területén kívül rendezni, a következő feltételekkel:

- az esemény egy olyan országban zajlik, amelynek van közös határa a nemzeti bajnokságot rendező országgal;

- a nemzeti bajnokság technikai és sport szabályait az FIA jóváhagyta;

- a versenypályát, melyen az esemény zajlik, az FIA homologizálta és jóváhagyta, és minden biztonságra és orvosi segítségnyújtásra vonatkozó szabályt betartanak.

A nemzetközi bajnokságokat csak az FIA vagy annak írásos engedélyével rendelkező testület rendezhet. Ez esetben a bajnokságot rendező testületnek ugyanazok a jogai, és ugyanazok a feladatai, mint egy esemény rendezőjének.

b) Kupa, Trófea, Challenge és Versenysorozat

A kupa, a trófea, a challenge és a versenysorozat lehet ugyanazon szabályoknak alávetett események sorozata, illetve egyetlen esemény.

Egyetlen nemzetközi versenysorozat sem rendezhető az FIA formális beleegyezése nélkül, amelynek a következő pontokat kell tartalmaznia:

- a versenysorozat technikai és sportszabályainak jóváhagyása, különös tekintettel a biztonságra;

- a versenysorozat versenynaptárának jóváhagyása;

- valamennyi olyan ASN előzetes engedélyének megszerzése, amely egy, vagy több, a versenysorozat részét képező eseményt rendez;

Az FIA engedélyt adhat olyan zárt klub Nemzeti Bajnokság megrendezésére, ahol több mint egy futamot rendeznek az illetékes ASN területén kívül.

25. Rendezőbizottság

Legalább 3 személyből álló olyan testület, amelyet az ASN (lásd 3. 4. 5. cikkelyek) jóváhagyott, és amelyet a verseny promoterei (55. cikkely) a verseny-szervezéshez és a versenykiírás (lásd 27. cikkely) betartatásához szükséges minden joggal felruháztak.

26. Rendezési engedély

Dokumentum, mely lehetővé teszi egy verseny megszervezését, és amelyet az ASN bocsát ki (lásd 3. 4. 5. cikkelyek).

27. Versenykiírás

A verseny promoterei által (lásd 55. cikkely) kibocsátott, a verseny megrendezéséhez feltétlenül szükséges, minden részletet szabályozó, kötelező hivatalos okmány.

28. Program

A verseny szervezőbizottsága által kidolgozott (lásd 25. cikkely), a verseny megrendezéséhez feltétlenül szükséges, kötelező hivatalos okmány, amely az adott verseny lebonyolításával kapcsolatos részletekre vonatkozó adatokat tartalmazza, és a közönség tájékoztatására is alkalmas.

29. Versenyútvonal

A versenyzők által a versenyen követendő út.

30. Pálya

A versenyekhez vagy a rekordkísérletek felállításához használt állandó vagy ideiglenes versenyútvonal.

31. Autóverseny-pályák

Azokat az állandó pályákat nevezik autóverseny-pályáknak, amelyek döntött kanyarokat tartalmaznak, és amelyeken nagy sebességgel lehet haladni.

32. Mérföld, kilométer

Hivatalos átszámításnál 1 mérföld = 1,609344 km, illetve 1 km = 0,62137 mérföld.

33. Rekord

Egy előre, részletesen meghatározott, speciális feltételek mellett elért legjobb eredmény (lásd: D függelék, rekordkísérletek szabályozása).

34. Helyi rekord

Egy, az ASN által jóváhagyott állandó, vagy ideiglenes pályán felállított rekord, tekintet nélkül a versenyző nemzetiségére.

35. Nemzeti rekord

Olyan rekord, amelyet valamely ASN által kidolgozott szabályoknak megfelelően, ennek az ASN-nek a területén, vagy annak előzetes engedélyével egy másik ASN területén állítottak fel, vagy döntöttek meg. A nemzeti rekord osztályrekord, ha ez a rekord az a legjobb teljesítmény, amelyet azon osztályok egyikében értek el, amelyekbe a rekordkísérleten résztvevő autótípusokat sorolták. Az abszolút rekord az osztályba sorolástól független legjobb teljesítmény.

36. Nemzetközi rekord

Az a legjobb teljesítmény, amelyet egy meghatározott osztályban vagy csoportban érnek el (lásd 199. cikkely). Léteznek nemzetközi rekordok autók, speciális járművek, valamint légpárnás járművek esetében (lásd 199. cikkely).

37. Világrekord

Egy autó által elért, az FIA által elismert legjobb teljesítmény, kategóriára, osztályra, csoportra, vagy egyéb beosztásra való tekintet nélkül.

38. Rekordtulajdonos

Egyéni rekorddöntési kísérlet során felállított rekord esetében az a nevező a rekord tulajdonosa, aki a rekordkísérlet végrehajtásához engedélyt kapott, és az engedélykérelmet aláírta. Amennyiben sportrendezvényen felállított rekordról van szó, a rekord tulajdonosa az a nevező, aki a legjobb teljesítményt elérő járművet nevezte (lásd 44 cikkely).

39. Rajt

Az a pillanat, amikor egy, vagy egyszerre induló több versenyzőnek az indulási jelet megadják (lásd 89. – 96. cikkely, rajtszabályozás).

40. Ellenőrző vonal

Az a vonal, amelyen való áthaladásnál a jármű időmérése történik.

41. Rajtvonal

Az az első ellenőrző vonal, ahol az ellenőrzés időméréssel, vagy a nélkül történik (lásd 90. cikkely).

42.

a) Célvonal

Az az utolsó ellenőrző vonal, ahol az ellenőrzés időméréssel vagy a nélkül történik.

b) Parc fermé

Az a terület, ahol a nevezőnek kötelessége elhelyezni az autóját (autójait) a versenykiírásban előre jelzett módon.

A parc fermé területére csak a hivatalosan kijelölt személyek léphetnek be, illetve tartózkodhatnak ott. Minden művelet, felkészítés vagy javítás tilos, kivéve, ha azt a kijelölt illetékes hivatalos személyek engedélyezték.

Parc fermé alkalmazása kötelező az olyan versenyeken, amelyeken gépátvétel történik.

A parc fermé helyét (helyeit) a versenykiírásban kell meghatározni.

A parc fermé-nek közvetlenül a rajt vagy a célvonal (ha van ilyen) közelében kell elhelyezkednie. A gyorsasági szakasz végén a célvonal és a parc fermé bejárata közötti területre szintén a parc fermé szabályai vonatkoznak.

A parc fermé-nek megfelelő méretűnek és jól zárhatónak kell lennie, hogy illetéktelen személyek ne férhessenek a autókhoz, mialatt azok a parc fermé-ben vannak.

A parc fermé felügyeletét a verseny rendezője által kijelölt hivatalos személyek látják el. Ezek a személyek a felelősek a parc fermé megfelelő működéséért, és a nevezőknek csak ők adhatnak utasításokat.

A rallye versenyek különféle ellenőrző zónáit is parc fermé-nek kell tekinteni. Ezeken a területeken belül semmiféle segítségnyújtás vagy egyéb beavatkozás nem végezhető.

43. Előnyadás (handicap)

A versenykiírás által szabályozott olyan eszköz, melynek célja, hogy a résztvevők esélyeit amennyire lehetséges kiegyenlítsék.

44. Nevező

Minden természetes vagy jogi személy, aki jogosult a versenyre nevezni, és rendelkezik az ASN-je által kiállított FIA nevezői licenccel (lásd 108., 110. cikkely).

45. Versenyző

Az a személy, aki a versenyen versenyautót vezet, és rendelkezik az ASN-je által kiállított FIA vezetői licenccel (lásd 108., 110. cikkely).

46. Versenyzőtárs

A vezetőn kívül az autóban levő személy, akinek személyi felszerelésével együtt legalább 60 kg a súlya.

47. Licenc

a) A licenc olyan okirat, amelyet minden olyan természetes vagy jogi személynek (versenyzők, nevezők, gyártók, csapatok, hivatalos tisztségviselők, rendezők, pályák stb.) állítanak ki, akik, vagy amelyek közreműködnek, vagy részt vesznek bármely versenyen, vagy rekordkísérleten, amelyekre a jelen Kódex rendelkezései érvényesek. A licenc tulajdonosától megkövetelik, hogy ismerje a jelen Kódexet, és betartsa annak rendelkezéseit. A jövőben az az alapelv alkalmazandó minden esetben, hogy bármely licenc igénylő, aki licencre minősítette magát, a jelen Kódex feltételeinek és az idevonatkozó sport és technikai szabályoknak megfelelve jogosult a licencre.

Versenyzői minőségben versenyen senki nem vehet részt, nem állíthat fel és nem dönthet meg rekordot, ha nincs az ASN-je által kiállított FIA licence, vagy egy másik ASN által kiállított FIA licence az ASN-je hozzájárulásával (lásd 110. cikkely).

Egy licenctulajdonos saját ASN-je annak az országnak az ASN-je, amelynek nemzetiségével a licenctulajdonos nemzetisége megegyezik. Az EU országainak - és az FIA döntései alapján hasonló elbírálás alá eső országoknak - licenctulajdonosai esetében, a licenctulajdonos ASN-je egyaránt lehet az EU - vagy az FIA döntései alapján hasonló elbírálás alá eső - országok valamelyikének ASN-je amely országban a licenctulajdonos jóhiszeműen állandóan tartózkodik.

Valamely ASN által kiállított valamennyi FIA licenc érvényes minden – a nemzetközi versenynaptárba bejegyzett – eseményre, figyelembe véve a licenc megfelelő érvényességi szintjét.

Egyetlen licenctulajdonos sem vehet részt olyan nemzetközi eseményen, amelyet a nemzetközi versenynaptárba nem jegyeztek be.

Az FIA licencet évenként január 1-jétől kezdve meg kell újítani.

Minden ASN maga állítja ki ezt a licencet, a FIA szabályaival összhangban.

A licencet álnévre is ki lehet adni, azonban két álnevet senki sem használhat.

A licenc kiadásakor vagy megújításakor illeték szedhető.

Egy ASN, az FIA előzetes beleegyezésével, külföldieknek is kiállíthat licencet, akik olyan államhoz tartoznak, amely még a FIA-ban képviselettel nem rendelkezik. Ezen körülmények között kiadott licencek jegyzékét a FIA titkárságán napra készen nyilvántartják.

Valamennyi klubnak, vagy szövetségnek a FIA-ba való belépéskor azt a kötelezettséget kell vállalnia, hogy az így kiadott licenceket elismeri, és jegyzékébe felveszi.

A “nemzetközi szuperlicencet” az FIA készíti el és állítja ki az olyan igénylőknek, akik nemzeti licenccel már rendelkeznek, és ezt megkérik. Ez kötelező az FIA bizonyos nemzetközi bajnokságain minden vonatkozó szabályzatban rögzített feltételek mellett. Az ilyet igénylőknek ki kell tölteniük, és be kell nyújtaniuk egy erre a célra rendszeresített igénylő lapot. Ezt évente meg kell újítani. Az FIA fenntartja magának azt a jogot, hogy a szuperlicenc kiállítását megtagadja. A szuperlicenc dokumentum tulajdonjoga az FIA-nál marad, aki azt a jogosultaknak átadja. A szuperlicenc valamilyen szankció miatti felfüggesztése vagy visszavonása ideiglenesen, vagy véglegesen kizárja a jogosultját a FIA bajnokságokból.

b) A kezdő szintű licenceket kivéve, az EU - vagy az FIA döntései alapján hasonló elbírálás alá eső - országok valamely ASN-je által kiállított minden nemzeti versenyzői licenc az EU - vagy az FIA döntései alapján hasonló elbírálás alá eső országok - valamennyi országában rendezett nemzeti eseményeken elfogadott, minden külön kérelem nélkül. Az ilyen nemzeti versenyzői licencek magukon hordoznak egy EU zászlót.

Az EU - vagy az FIA döntései alapján hasonló elbírálás alá eső országok - minden ASN-je garantálja, hogy a biztosítási feltételek figyelembe veszik a jelen szabályzatot.

Az EU - vagy az FIA döntései alapján hasonló elbírálás alá eső országok – valamely nemzeti licencének tulajdonosa jogilag azon ország ASN-jéhez tartozik, amely országban részt vesz a versenyen, valamint azon ASN-hez, amely kiállítja részére a licencet.

Az ilyen licenc bármilyen jellegű felfüggesztését közzéteszik az FIA hivatalos bulletinjében (Bulletin Officiel du Sport Automobile de la FIA).

48. A licenctulajdonosok nyilvántartása

Azoknak a személyeknek az ASN által nyilvántartott listája, akiknek ez az ASN nevezői, vagy versenyzői licencet állított ki.

49. Licencszámok

Azok az évente valamely ASN által kiosztott számok, amelyekkel a nevezőket vagy versenyzőket a jegyzékben nyilvántartják.

50. Kizárás

Az a tilalom, amely az érintetteket ugyanazon rendezvény egy vagy több versenyén való részvételétől eltiltja.

51. Felfüggesztés

A felfüggesztés időszakosan felfüggeszti az érintettek részvételi jogát minden versenyen, vagy a felfüggesztésről döntést hozó ASN egész területén, vagy a jogilag az FIA hatáskörébe tartozó minden országban (lásd 170., 182. cikkely).

52. Eltiltás

Az eltiltás az érintett személyeket véglegesen, valamennyi versenyen való részvételből kizárja, kivéve a 170. és 182. cikkelyben meghatározott eseteket.

III. A VERSENYEKRŐL ÁLTALÁBAN

53. A Kódex alkalmazásának általános feltételei

Valamennyi versenyre és nemzeti, nemzetközi, vagy világrekord kísérletre, melyeket valamely, az FIA-ban képviselt országban rendeznek, a jelen Kódex vonatkozik.

A zártkörű versenyekre és a helyi rekordkísérletekre a nemzeti sportszabályzat vonatkozik. Azokban az országokban, amelyekben nemzeti sportszabályzat nincs, a jelen Kódex szabályai alkalmazandók.

54. Az FIA-ban nem képviselt országban rendezett verseny

Az FIA-ban nem képviselt országokban versenyt rendezni csak az FIA által kiadott külön engedély birtokában lehet.

55. A versenyek rendezése

Egy országban versenyt rendezhet:

a) a sporthatáskörökkel rendelkező nemzeti autóklub, vagy szövetség (lásd a 3., 4., és 5. cikkely).

b) egy autóklub, vagy kivételes esetben valamely más minősített sportegyesület, feltéve, ha rendelkeznek a rendezéshez szükséges engedéllyel (lásd 61. cikkely).

Események szervezése külföldön (lásd G függelék, G2 cikkely 2. megjegyzés)

56. Hivatalos dokumentumok

Valamennyi verseny megrendezéséhez szükséges hivatalos dokumentumként a versenykiírás (lásd 27. cikkely) és a program (28. cikkely) elkészítése.

Ezekben a hivatalos dokumentumokban szereplő minden olyan rendelkezés, amely ellentétes a jelen Kódexszel, semmisnek tekintendő.

57. Megállapítás, amelyet valamely versenyre vonatkozó dokumentu-moknak kötelező jelleggel tartalmazniuk kell

Minden verseny versenykiírásának, programjának, és nyomtatványának jól látható helyen tartalmaznia kell a következőket: “Rendezve a Nemzetközi Sportszabályzat és a… (az érdekelt ASN vagy teljes hatáskörű megbízottjának neve) Sportszabályzatának alapján”. Azokban az országokban, ahol nincs nemzeti sportszabályzat, a megjegyzés a következőre rövidül: “Rendezve a Nemzetközi Sportszabályzat alapján”.

58. A szabályok ismerete és betartása

Mindazok a személyek, vagy csoportok, amelyek versenyt rendeznek, vagy azon vesznek részt, kötelesek:

1) Az FIA Alapszabályát és szabályait, a jelen Kódexet és a nemzeti sportszabályzatot ismerni.

2) Fenntartás nélkül vállalni az ebből eredő kötelezettségeket, valamint elfogadni a sporthatóság döntéseit és annak következményeit.

Minden, valamely versenyt rendező, vagy azon részt vevő személytől, vagy csoporttól, akik ezeknek az előírásoknak nem tesznek eleget, a részükre kiállított licencet visszavonják, és bármely, ilyen vétséget elkövető gyártót pedig ideiglenesen, vagy véglegesen kizárnak az FIA bajnokságaiból. A FIA a döntését megindokolja.

Amennyiben egy autó nem felel meg a technikai szabályoknak, nem fogadható el védekezésként, hogy ez nem jelentett előnyt a számára.

59. Tiltott versenyek

Jelen Kódex és az illetékes ASN nemzeti sportszabályzatának nem megfelelően rendezett versenyt az érintett ASN tiltottnak minősíti.

Ha egy rendezvény, amelyre engedélyt állítottak ki, tiltott versenyt tartalmaz, a nevezett engedélyt semmisnek kell tekinteni.

Valamennyi licenctulajdonosra, aki tiltott versenyen vesz rész, az 58. Cikkely rendelkezései vonatkoznak.

60. Verseny elhalasztása, lemondása

Egy rendezvényt illetőleg egy rendezvényre tervezett versenyt csak akkor lehet elhalasztani, vagy lemondani, ha a versenykiírás tartalmazza az arra vonatkozó kikötést, vagy a sportfelügyelők vis major, vagy biztonsági okok miatt az elhalasztásról döntenek (lásd 141. cikkely).

Több mint 24 órás elhalasztás, vagy lemondás esetén a nevezési díjakat vissza kell téríteni.

IV. VERSENYEK, SZERVEZÉSI RÉSZLETEK

61. Kötelező versenyrendezési engedély

Versenyt valamely FIA tagországban csak akkor lehet rendezni, ha az illetékes ASN, mint legfelső sporthatóság a rendezéshez írásbeli engedélyt adott (lásd 3., 4., 5., 26. cikkely).

62. Versenyrendezési engedély kérelmezése

Minden versenyrendezési kérelmet legalább 1 hónappal a tervezett rendezvény előtt az illetékes sporthatósághoz kell benyújtani (lásd 61. cikkely), és annak a következő adatokat kell tartalmaznia:

1) A rendezőbizottságba (lásd 25. cikkely) javasolt személyek neve, funkciója, és a bizottságnak a címe;

2) Versenykiírás tervezetet (lásd 27., 65. cikkely) a rendezvény minden versenyéhez. Amennyiben a területileg illetékes sporthatóság a verseny-rendezési engedély kiadásához már előre illetéket szabott ki, úgy az illeték összegét be kell fizetni a kérelem benyújtásakor, amely illetéket a kérelem visszautasítása esetén visszafizetnek.

63. Versenyrendezési engedély megadása

Valamennyi országban az illetékes sporthatóság, amennyiben a verseny megrendezésével egyetért, a versenyrendezési engedélyt külön erre a célra készített nyomtatványon adja meg (lásd 61. cikkely), de a versenykiírás jóváhagyásának dokumentuma is szolgálhat versenyrendezési engedélyként (lásd 27, 65. cikkely). A jövőben az alapelv alkalmazandó minden esetben, miszerint minden rendezői licenc tulajdonos, aki rendezői engedélyre pályázik, jogosult az engedélyre, amennyiben jelen Kódex és az idevonatkozó Sport és Technikai szabályok kritériumainak megfelel.

64. Törvények és szabályok betartása

A verseny rendezhető közúton, vagy pályán, vagy mindkettőn, de az illetékes sporthatóság a versenyrendezési engedélyt (lásd 61. cikkely) csak azzal a feltétellel adja meg, ha a rendezőbizottság (lásd 25. cikkely) beszerzi az adott esetben szükséges közigazgatási hatóságok, és egyéb szervek engedélyeit.

1. Megjegyzés: közutakon rendezett versenyeket annak az országnak az érvényben lévő közlekedési szabályai szerint kell lebonyolítani, ahol az esemény lezajlik. Minden közlekedési szabály elleni vétséget büntetéssel kell súlytani. Ezek mértékének a megítélése a sportfelügyelők feladata.

2. Megjegyzés: Autóverseny-pályán rendezett versenyekre a jelen Kódex minden szabálya vonatkozik, de ezen felül külön szabályok is alkalmazhatók, amelyeket külön erre a célra hoztak, és a versenyautóknak az autóverseny-pályán való vezetésére vonatkoznak.

Az ASN autóverseny-pályák tulajdonosainak állandó versenyrendezési engedélyt adhat, feltéve, hogy a kérelemhez csatolják a rekordvonalak mérésére vonatkozó hivatalos igazolást (lásd E függelék 237., 239. cikkely), és hogy ezeken a vonalakon az ASN engedélye nélkül semmiféle módosítást nem végeznek.

A szabályok közzététele:

Az FIA bajnokságok különböző eseményeinek szabályait a nevezési zárlat előtt legalább egy hónappal kell az FIA titkárságára benyújtani, a rallye versenyek esetében ez a határidő két hónap.

65. A versenykiírásban feltüntetendő legfontosabb információk

a) A rendező(k) megnevezése (lásd 55. cikkely);

b) A tervezett verseny(ek) neve, típusa és leírása (17-21. cikkely);

c) A megjegyzés, hogy a rendezvényre a jelen Kódex, és ha van, a nemzeti sportszabályzat rendelkezései vonatkoznak;

d) A rendezőbizottság (lásd 25. cikkely) összetétele és címe;

e) A rendezvény helye és időpontja;

f) A tervezett versenyek részletes leírása (az útvonal hossza és iránya, az induló járművek osztálya és kategóriái, üzemanyag, adott esetben a résztvevők számának korlátozása, stb.);

g) Minden, a nevezéshez szükséges adat: a cím, ahová a nevezéseket küldeni kell, a nevezés kezdetének és zárlatának dátuma az óra megjelölésével, adott esetben a nevezési díj összege (lásd 70. és 71. cikkely);

h) Adott esetben a különböző biztosításokhoz szükséges minden adat;

i) A rajt dátuma, ideje és módja az esetleges előnyadások megjelö-lésével;

j) A jelen Kódex, kötelező licencekre (lásd 44., 45. és 108. cikkely), jelölésekre (lásd H függelék) és a tűzvédelemre (lásd 128. cikkely) vonatkozó rendelkezéseire való figyelmeztetés;

k) A célba érkezés ellenőrzésének, valamint az értékelésének módja;

l) A versenyekre kitűzött díjak részletes listája;

m) A jelen Kódex, óvásokra vonatkozó rendelkezéseire (lásd 172., 173. és 174. cikkely) való figyelmeztetés;

  1. A sportfelügyelők és a versenyigazgató neve.

66. A versenykiírások módosításai

A nevezések kezdete után a versenykiíráson módosítani csak akkor lehet, ha valamennyi nevező egyhangúlag hozzájárul, vagy a sportfelügyelők vis major, vagy biztonsági okokból kifolyólag, erre vonatkozó döntést hoznak (lásd 141. cikkely).

67. A programban feltüntetendő legfontosabb információk

a) A megjegyzés, hogy a rendezvényre a jelen Kódex, és ha van, a nemzeti sportszabályzat rendelkezései vonatkoznak;

b) A rendezvény helye és időpontja;

c) A tervezett versenyek rövid leírása és időterve;

d) A nevezők és versenyzők neve, rajtszámai (az álneveket, zárójelben kell megadni);

e) Előnyadás, ha van ilyen;

f) A versenyekre kitűzött díjak részletes listája;

g) A sportfelügyelők és a versenyigazgató neve.

68. Nevezések

A nevezés által a nevező és a rendezőbizottság (lásd 25. cikkely) között szerződés jön létre. A szerződést közösen is aláírhatják, de levélváltással is létrejöhet. A szerződés kötelezi a nevezőt, hogy részt vegyen azon a versenyen, amelyre benevezett, kivéve vis major esetét. Továbbá kötelezi a rendezőbizottságot arra, hogy a nevezés minden feltételét biztosítsa a nevező számára, azzal a feltétellel, hogy a nevező is mindent megtesz a sportszerűség érdekében.

69. A nevezések figyelembevétele

A nevezést illető minden vitás kérdésben a nevező és a rendezőbizottság között az a sporthatóság dönt, amely a rendezőbizottságot (lásd 25. cikkely) jóváhagyta. Ha a nevező külföldi, a döntést a külföldi nevező fellebbezési jogának fenntartásával lehet csak meghozni. Ha ítélet a kérdéses verseny időpontja előtt nem hozható, minden nevezőt, aki versenyzőt nevezett, vagy minden versenyzőt, aki kötelezettséget vállalt a versenyen való indulásra, azonban azon nem vesz részt, nemzetközileg azonnal fel kell függeszteni (a licenc ideiglenes bevonásával), kivéve, ha kauciót tesznek le. A kaució összegét minden országban a sporthatóság állapítja meg. A kaució letétele nem vonja maga után a más versenyen való indulási jogát a nevező, vagy a versenyző számára (lásd 124. cikkely).

70. Nevezések elfogadása

Ha az illetékes sporthatóság engedélyezte a rendezvényt, a rendezőbizottság a nevezéseket elfogadhatja.

A végleges nevezéseket a rendezőbizottság által kiadott formanyomtatványon kell benyújtani; fel kell tüntetni a nevezők. és ha van, a megjelölt versenyzők nevét, címét, valamint licenceik számát.

A versenykiírások külön határidőt szabhatnak a versenyzők megnevezésére.

Ha a versenykiírásban nevezési díjat határoztak meg (lásd 65. cikkely g), a nevezéskor azt, vagy annak befizetésének igazolását be kell nyújtani, ellenkező esetben a nevezést érvénytelennek kell tekinteni.

A nevezők és a versenyzők külföldön rendezett nemzetközi versenyen csak ASN-jük előzetes engedélyével vehetnek részt. Ez az engedély olyan formát ölthet, amelyet az illetékes ASN megfelelőnek ítél: a nevezési formanyom-tatványon az ASN láttamozása, külön engedély kiadása egy meghatározott versenyre, vagy egy általános érvényű engedély kiadása (egy vagy több országba, meghatározott időtartamra, az illető licenc egész érvényességi időtartamára).

Ha a rendező olyan külföldi nevező, vagy versenyző nevezését fogadja el, aki nem rendelkezik annak az ASN-nek az előzetes engedélyével, amely ASN-nek licenctulajdonosa, szabálytalanságot követ el, amit az FIA tudomására kell hozni. Az FIA a rendező szervre pénzbírságot szab ki, a pénzbírság összegének meghatározása az FIA hatáskörébe tartozik.

Az ASN-ek által kiadott, külföldi eseményeken való részvételhez szükséges engedélyek:

Az ASN csak az FIA nemzetközi versenynaptárba rendszeresen bejegyzett futamokra adhat engedélyt licenctulajdonosai számára.

71. Nevezési zárlat

A nevezési zárlat dátumát és idejét a versenykiírásban kötelező jelleggel fel kell tüntetni (lásd 65. cikkely g).

Nemzetközi versenyek esetében a nevezési zárlatnak legalább hét nappal a rendezvény időpontja előtt kell lenni. Egyéb versenyek esetében ez a határidő minimum 3 napra csökkenthető.

72. Telefaxon történő nevezések

A nevezéseket telefaxon is el lehet küldeni, ha ezt a faxot a nevezési zárlat időpontja előtt adták fel, és azt a faxszal egy időben feladott levéllel megerősítik, amelyhez, ha van, csatolták a nevezési díjat, vagy annak befizetéséről szóló igazolást.

Mérvadónak a telefaxon feltüntetett feladási időt kell tekinteni.

73. Hamis adatot tartalmazó nevezés

Minden olyan nevezést, amely hamis adatot tartalmaz, semmisnek kell tekinteni, az ilyen nevezés aláírója szándékos félrevezetéssel vádolható, és a nevezési díj is visszatartható.

74. A nevezés visszautasítása

Amennyiben a rendezőbizottság visszautasít egy nemzetközi versenyre beadott nevezést, arról az érintettet a nevezés átvételétől számított 8 napon belül és a verseny előtt legkésőbb 5 nappal tájékoztatnia kell az indok megjelölésével. Nemzeti verseny esetében a nemzeti szabályzat külön határidőket határozhat meg a nevezés visszautasításáról szóló értesítést illetően.

75. Feltételes nevezések

A versenykiírás előírhatja, hogy a nevezéseket milyen, pontosan meghatározott fenntartásokkal veszik át, például ha a résztvevők száma korlátozott, azzal a feltétellel, hogy a többi benevezett között bánatpénzt fizetnek ki. Feltételes nevezésről az érdekelteket legkésőbb egy nappal a nevezési zárlat után kell tájékoztatni levélben, vagy táviratban. A feltételesen nevezőkre nem vonatkoznak a 124. cikkely rendelkezései.

76. A nevezések közzététele

Tilos a nevezők nevét bejelenteni, vagy publikálni, mindaddig, amíg a rendezőbizottság meg nem kapja a szabályos nevezést.

A feltételesen nevezetteket (lásd 75. cikkely) a nevezések közzétételekor is feltételesen nevezettként kell megjelölni.

77. Az indulók meghatározása

Amennyiben a beérkezett nevezések száma a versenykiírás által meghatározott maximális versenyző számot meghaladja, az indulókat, vagy a nevezések beérkezésének sorrendjében, vagy sorshúzás alapján, vagy az ASN sport-bizottsága által meghatározott egyéb módon kell megállapítani, amennyiben erre vonatkozó szabályt nem tartalmaz a versenykiírás.

78. Tartalék versenyző meghatározása

A 77. cikkelyben meghatározott feltételek mellett visszautasított versenyzőket tartalék versenyzőként lehet figyelembe venni a rendezőbizottság előzetes engedélye mellett.

79. Autó nevezése

Egy és ugyanazon autót egy adott versenyre csak egyszer lehet benevezni.

Kivételes esetben az ASN saját területén engedélyezheti egy és ugyanazon autó két ízben ugyanarra a versenyre való benevezését, feltéve, hogy ugyanaz a versenyző az autót csak egyszer vezeti.

80. A nevezők hivatalos jegyzéke

A rendezőbizottság köteles valamennyi, a versenyen résztvevő nevező hivatalos listáját legalább a rendezvény kezdete előtt 48 órával az ASN-nek átadni, és minden nevező rendelkezésére bocsátani.