AZ FIA NEMZETKÖZI SPORTKÓDEX
H, L ÉS O FÜGGELÉK
2002

A kiadvány az FIA 2002. évre kiadott Szabálykönyve alapján készült.
Utolsó frissítés:  Dobránszky Tamás 2001-11-14
Lektorálta:   Faluvégi Péter
Szerkesztette:  Tarlós István
Kiadja: az MNASZ Titkárság

H FÜGGELÉK (javaslatok a pálya felügyeletére és a beavatkozásra) 5
L FÜGGELÉK (nemzetközi versenyzői licencek, orvosi vizsgálatok, a versenyzők felszerelése és vezetői magatartása) 47
O FÜGGELÉK (a körpályák jóváhagyásának feltételei) 65

 

L függelék

 

TARTALOMKEGYZÉK

I. FEJEZET - FIA NEMZETKÖZI VERSENYZŐI LICENCEK
1. Általános alapelvek
2. A licencek fokozatai körpályás versenyek esetében
3. Minősítés a C fokozatra
4. Minősítés az A és B fokozatra
5. Szuper licencre való minősítés
6. Licencek nemzetközi hegyi versenyekre,
 rallycross, autocross és más laza talajon rendezett
pálya versenyekre és nemzetközi rekordkísérletekre
7. Licencek kamion versenyekre
8. Nemzetközi versenyzői licenc
veteránautóknak rendezett eseményekre
9. Licencek dragster versenyekre
10. Nemzetközi licenc kiállítása fogyatékos versenyzők részére
II. FEJEZET – A VERSENYZŐK ORVOSI VIZSGÁLATÁRA
   VONATKOZÓ NEMZETKÖZI SZABÁLYOK
1. Évenkénti képesség ellenőrző orvosi vizsgálat
2. Balesetet vagy betegséget követő orvosi vizsgálat
3. Orvosi teendők baleset esetén
4. Doppingvizsgálatok
5. Fellebbezési bíróság
6. Pszichológiai tanulmányok folytatásának szabályai autósport-események alatt
III. FEJEZET - A VERSENYZŐK FELSZERELÉSE
1. Bukósisak
2. Lángálló ruházat
IV. FEJEZET – A VEZETÉSI MAGATARTÁS SZABÁLYAI A VERSENYPÁLYÁKON
1. A jelzések betartása
2. Előzés
3. Autó leállása verseny közben
    4. Behajtás az üzemanyagtöltő bokszba

 

I. FEJEZET: FIA NEMZETKÖZI VERSENYZŐI LICENCEK

1 - ÁLTALÁNOS ALAPELVEK

Valamennyi FIA nemzetközi versenyzői licenc kiállítására a Nemzetközi Sportkódex szabályai vonatkoznak, nevezetesen az említett Kódex 45., 47., 70. cikkelyei és a VIII. fejezete. Az L függelék ezen fejezete a licencek fokozatait, minősítésük követelményeit, és érvényességüket határozza meg körpályás versenyekre vonatkozóan a 2.-7. fejezetekben, veteránautók számára rendezett eseményekre vonatkozóan a 8. fejezetben, dragster versenyekre vonatkozóan a 9. fejezetben és a fogyatékos versenyzőkre vonatkozóan a 10. fejezetben.

A jelen fejezetben használt “bajnokság” szó egyaránt vonatkozik a trófeákra, kupákra és challenge-ekre is.

2 - A LICENCEK FOKOZATAI KÖRPÁLYÁS VERSENYEK ESETÉBEN

Szuper licenc: Formula-1 világbajnokságra érvényes vezetői licenc.

A fokozat: érvényes Formula-1, FIA Formula-3000 nemzetközi bajnokság, CART / IRL bajnokságok eseményeire.

B fokozat: érvényes az FIA bajnokságok előbb nem említett valamennyi bajnoki versenyére, minden egyéb nemzetközi versenyre, egyéb versenyekre, kategóriákra és bajnokságokra, ahogyan azokat a rendező ország ASN-jének nemzeti sportszabályzata meghatározza.

C fokozat: Minimális követelmény az FIA nemzetközi sportnaptárba bejegyzett, de a fent nem említett valamennyi eseményre (kivéve a veterán autók és fogyatékos versenyzők számára rendezett eseményeket).

A megjelölt autókategóriákban valamennyi fokozat érvényes az emelt kanyarokat tartalmazó, nagy sebességű, ovál pályán rendezett versenyekre. Javasolt, hogy az ilyen típusú pályákkal rendelkező országok ASN-jei előírják, hogy azok a versenyzők, akik soha nem indultak ilyen versenyeken, ilyen típusú pályán rendezett, a versenyzők képességének és alkalmasságának felmérésére szolgáló teszten vegyenek részt azért, hogy a részvételhez szükséges engedélyt megszerezzék.

3 - MINŐSÍTÉS A C FOKOZATRA

A C fokozatú licencet a versenyző ASN-je állítja ki, ahol az ASN határozza meg a betartandó kritériumokat, amelyeknek magukban kell foglalniuk egy próbaidőt a legmagasabb nemzeti licencfokozat elérésére.

4 - MINŐSÍTÉS AZ A ÉS B FOKOZATOKRA

4.1) Az A és B fokozatú licenceket a versenyző ASN-je állítja ki, azután hogy az ASN ellenőrizte, hogy a pilóta eredményei, képességei és vezetői viselkedése megfelelőek-e.

4.2) A B fokozat odaítélése előtt a versenyző ASN-jének meg kell győződnie arról, hogy a licenc kérelmezését megelőző 24 hónap alatt a versenyző befejezett legalább 5 nemzetközi versenyt, vagy nemzeti bajnokság versenyét, és azokon helyezést is ért el.

4.3) Az A fokozat megszerzésének feltétele a 4.2) pontban leírt követelményeknek való elégtétel. Ezen felül annak odaítélése előtt a versenyző ASN-jének meg kell győződnie arról, hogy a licenc kérelmezését megelőző 24 hónap alatt a versenyző 5 olyan versenyen végzett az abszolút eredménylista szerinti első 5 helyezett között, amelyekre a B fokozatú licenc a megfelelő, vagy hogy az adott év, vagy az azt megelőző év során egy olyan bajnokság végső eredménylistája szerinti első 5 helyezett között, amelyre a B fokozatú licenc a megfelelő. Az FIA kérheti az ASN-től a versenyző által elért eredmények vizsgálatát.

4.4) Az A vagy B fokozatú licencek megtartása érdekében a versenyzőnek 12 havonta részt kell vennie a meghatározott kategória legalább egy nemzetközi eseményén, aminek hiányában a licencet kiállító ASN-nek újra meg kell vizsgálnia a versenyzőt – a licencfeltételeknek történő megfelelés szempontjából - valamely nemzetközi esemény edzései alatt.

5 - SZUPER LICENCRE VALÓ MINŐSÍTÉS

5.1) A szuper licencet a Formula-1 Bizottság állítja ki, kizárólagos döntése alapján, a versenyző ASN-jének külön kérelmére, illetve javaslatára, amely kérelemhez és javaslathoz csatolni kell a versenyző által elért eredmények listáját. A szuper licencet a következő feltételek mellett állítják ki:

i.) a versenyző megállapodott valamely, az FIA Formula-1 Világbajnokságába benevezett csapattal arra, hogy a kérelem benyújtásának évében a bajnokságon vezet egy Formula-1-es autót, mint első számú, második, vagy tartalék-versenyző.

ii.) a versenyző rendelkezik egy A fokozatú licenccel

iii.) a versenyző:

- vagy a) a korábbi két év valamelyike során az FIA Formula-3000 Nemzetközi Bajnokságának végleges eredménylistája szerint az első 4 helyezett között szerepelt,

- vagy b) az elmúlt két év során az FIA Formula-3000 Nemzetközi Bajnokságának legalább 5 versenyén az első 3, vagy legalább 10 versenyén az első 6 között szerepelt,

- vagy c) a korábbi két év valamelyike során a Formula-3000 Japán Bajnokságának végleges eredménylistája szerint az első 3 helyezett között szerepelt,

- vagy d) a korábbi két év valamelyike során az Egyesült Államokban rendezett Indy Racing League (IRL) sorozat, vagy a CART Bajnokság sorozat végleges eredménylistája szerint az első 6 helyezett között szerepelt,

- vagy e) a következő országok valamelyikének F3 Nemzeti Bajnokságának aktuális bajnoka: Nagy-Britannia, Franciaország, Németország, Olaszország, Japán (az adott címet a bajnokság utolsó versenyétől számított 12 hónapon keresztül kell érvényesnek tekinteni),

- vagy f) az előző évben legalább 5 alkalommal indult a Formula-1-es versenyzők világbajnokságán szereplő versenyeken,

- vagy g) (kivételes esetben) magáénak tudhat olyan eredményt, amelyet a Formula-1 Bizottsága elegendőnek ítél meg, illetve vezetett egy a bajnokságban éppen versenyző F1 versenyautót versenysebességgel egy legalább 300 km-es hosszon maximum 2 napon keresztül, és mindezt annak az országnak az ASN-je igazolta, ahol az adott teszt lezajlott. Csak az együléses formula autókkal elért eredmények számítanak.

Ez esetben a teljes bejegyzési kérelmet azon Fomula-1 világbajnokság első eseményének gépátvételét megelőző legalább 14 nappal kell benyújtani az FIA-hoz, amelyen a jelöltnek részt kell vennie.

iv.) a szuper licenc éves illetéke az FIA-hoz befizetésre került.

5.2) A versenyző neve 12 hónapig marad a szuper licencre várakozó versenyzők listáján; ha a versenyző ezen időszak végén nem tesz eleget a fenn említett feltételeknek, ügyét a Formula-1 Bizottsága felülvizsgálhatja.

5.3) A fenti iii) f) pontnak megfelelően minősített versenyző egy éves próbaidőre marad minősített versenyző, mialatt a szuperlicencet háromhavonta megújítandó időszakra kapja, a felülvizsgálat lehetősége mellett.

6 - LICENCEK NEMZETKÖZI HEGYIVERSENYEKRE, RALLYCROSS, AUTOCROSS, ÉS MÁS LAZA TALAJON RENDEZETT PÁLYA VERSE-NYEKRE ÉS NEMZETKÖZI REKORDKISÉRLETEKRE

C fokozatú licenc a megfelelő.

7 - LICENCEK KAMIONVERSENYEKRE

A B fokozatú licencek felelnek meg az FIA Super Race Trucks Bajnokság versenyeire; minden egyéb kamionversenyre a C fokozatú licenc felel meg. A kamionversenyeken elért eredmények nem szükségszerűen érvényesek egy magasabb fokozatú licenc megszerzéséhez.

8 - NEMZETKÖZI VERSENYZŐI LICENC VETERÁNAUTOKNAK RENDEZETT ESEMÉNYEKRE

8.1) Az FIA veteránautó-versenyzői licenc – a kategórián belül, amelyre kiadták – valamennyi, az FIA által rendezett, veteránautós gyorsasági versenyre érvényes. Bemutatása kötelező az ilyen versenyeken, hacsak a versenyző nem tulajdonosa a normál FIA nemzetközi versenyzői licencek valamelyikének, függetlenül annak fokozatától (lásd a 2.-5. cikkelyeket). A gyorsasági események olyan események, amelyeken a sebesség meghatározó tényező az eredmények elérésében, vagy amelyeken 50 km/óra feletti átlagsebesség elérése kötelező.

8.2) Az FIA nemzetközi veteránautó-versenyzői licencei valamennyi, a nemzetközi licencekre vonatkozó azon szabályok tárgyait képezik, amelyek az FIA Nemzetközi Sportkódex 2. és 8. fejezetében találhatóak.

8.3) Az FIA nemzetközi veteránautó-versenyzői licenceit a többi licenctől egy “H” felülnyomat különbözteti meg.

8.4) A licenceket kiállító ASN felelős a különböző fokozatok eléréséhez szükséges minősítő feltételek meghatározásáért.

8.5) A licencek az alábbi gépjármű-kategóriákra érvényesek, ahogyan azokat a veteránautókra vonatkozó nemzetközi szabályzatokban meg-határozták.

H1 fokozat: valamennyi veteránautó, kivéve a Thoroughbred Grand Prix autókat.

H2 fokozat: a “Vintage” versenyautók, az 1930 után készült, legfeljebb 2000 ccm-es versenyautók; 1100 ccm feletti, de 2500 ccm-nél kisebb henger-űrtartalmú sportautók és sport prototípusok; valamennyi nagy túraautó.

H3 fokozat: valamennyi háború előtti sportautó; háború utáni legfeljebb 1100 ccm hengerűrtartalmú sportautók és sport prototípusok; a legfeljebb 2500 ccm hengerűrtartalmú nagy túraautók.

H4 fokozat: csak rendszeres veterán rallye eseményekre.

Megjegyzés: az FIA bármilyen fokozatú nemzetközi veteránautó versenyzői licence érvényes valamennyi veteránautóra, illetve kötelező a klasszikus együléses veteránautók esetében.

9 - LICENCEK DRAGSTER VERSENYEKRE

9.1) Az FIA nemzetközi dragster licenc – a kategórián belül, amelyre kiadták – valamennyi, az FIA által rendezett, nemzetközi dragster versenyre érvényes. Ezeken az eseményeken kötelező a dragster licenc bemutatása.

9.2) Az FIA nemzetközi dragster licencére az FIA Nemzetközi Sportkódexének 2. és 8., valamint az FIA dragster eseményekre vonatkozó Általános Szabályzat 10.4 cikkelyeiben rögzített, a nemzetközi licencekre vonatkozó minden szabály irányadó.

9.3) Az FIA nemzetközi dragster licenceit a többi licenctől egy “DR” felülnyomat különbözteti meg.

9.4) A licencet kiállító ASN köteles a különböző fokozatokhoz szükséges minősítéseket meghatározni.

9.5) A licencek a következő autókategóriákra érvényesek, ahogy azokat a dragster versenyekre vonatkozó nemzetközi szabályzat meghatározza.

  A TÍPUS B TÍPUS C TÍPUS

  (125” felett) (125”-ig) (karosszéria)

1. Osztály Top Fuel Funny Car Pro Stock

2. Osztály TMD TMFC -

3. Osztály - - -

4. Osztály ET 7,50-9,99 ET 7,50-9,99 -

Egy bizonyos osztály licenctulajdonosa versenyezhet az ugyanolyan típusú, alacsonyabb osztályokban (például A típusú, 1 osztálybeli licenccel részt lehet venni az A/2 és A/4 kategóriákban). Továbbá minden egyéb FIA vezetői licenc helyettesíthet egy 4. osztálybeli dragster licencet.

10 - NEMZETKÖZI LICENC KIÁLLITÁSA FOGYATÉKOS VERSENYZŐK RÉSZÉRE

10.1) Speciális licenc fogyatékos versenyzők részére:

Az autósport űzését kizáró fejlődési rendellenességek vagy krónikus betegségek (lásd II fejezet 1.5 a)) és látászavarok (lásd II fejezet 1.4) kivételével, minden olyan személy, aki szerzett, vagy veleszületett fogyatékossággal rendelkezik és a Nemzeti Orvosi Bizottság (ha van ilyen), vagy az ASN által kijelölt orvos véleménye szerint nem kaphat nemzetközi vezetői licencet (lásd II. fejezet 1.5 b)), fogyatékosok részére kiállított nemzetközi licencet kaphat, ha az alább említett valamennyi feltételnek eleget tesz:

10.2) A kiadás feltételei:

a) A licenc kiadásának kritériumait 3 szinten értékelik:

- orvosi szinten: a jelölt fizikai alkalmasságát vizsgálják;

- a sport szintjén: a jelölt vezetői képességeit vizsgálják, illetve azt, hogy a jelölt közvetlen vészhelyzet esetén (baleset, tűz, stb.) képes-e a járműből kiszállni.

- műszaki szinten: a versenyző ASN-jének ki kell bocsátania a fogyatékos versenyző részére egy olyan tanúsítványt, amelyen az ASN feltünteti, hogy a kérelmezőnek járművén milyen módosításokat kell végrehajtania.

b) a licenc iránti kérelmet benyújtó fogyatékos versenyzőt a Nemzeti Orvosi Bizottság egy tagjának – olyan országokban, ahol ilyen testület létezik -, vagy egy, a nemzeti sporthatóság által megbízott orvosnak kell megvizsgálnia.

Ha a vizsgáló orvos a fogyatékos versenyző részére az engedély kiadásához hozzájárul, a kérelmezőt vezetési vizsgálatnak kell alávetni (mely lehetővé teszi képességeinek értékelését) lehetőleg versenypályán, egy sporthatósági megbízott jelenlétében.

Ezen felül – a korábbiakban említettek szerint – ezzel egy időben meg kell ítélni a kérelmező azon képességét is, hogy vészhelyzetben hogyan tudja elhagyni járművét a lehető legrövidebb időn belül. Pontosabban: ülő helyzetből álló helyzetbe kell tudnia mozogni, hátára kell tudnia feküdni, mindkét irányba könnyen kell tudnia megfordulni, képesnek kell lennie arra, hogy egyik karjának segítségével függőlegesen kiszabaduljon a járműből, és ugyanígy oldalirányban is elhagyhassa azt.

Végül pedig a kérelmezőnek elő kell terjesztenie egy olyan műszaki ismertetőt, amely mindenfajta, a járművén elvégzett változtatást, módosítást tartalmaz.

Ha az ASN egyszer megkapta az orvosi, technikai és sporteredmények értékelését, meghozza végső döntését a tekintetben, hogy a nemzetközi licencet a fogyatékos versenyző részére megadja-e, vagy sem.

10.3) Az autósport tevékenység gyakorlása a fogyatékos versenyzők számára kiadott licenccel rendelkezők esetében

10.3.1. Az ilyen engedélyek tulajdonosai csak olyan versenyeken vehetnek részt, ahol minden résztvevő egyenként rajtol. A versenyen való részvételüket az az ASN engedélyezi, amelynek országában az esemény zajlik, és amely a licencet kiállította.

10.3.2. Azzal a feltétellel, hogy a fenn említett követelményeknek eleget tesznek, egyes fogyatékos versenyzők részére kiállított nemzetközi licenc tulajdonosok részt vehetnek olyan körpályán rendezett versenyeken, ahol a rajtolás csoportosan történik, kivéve a nemzetközi együléses versenyeket (F1, F3000).

Egy ilyen speciális engedély kérelmezésekor a következő feltételeknek kell eleget tenni:

vagy:

a) olyan versenyzőkről legyen szó, akik szerepeltek az FIA kiemelt vezetőinek, vagy minősített vezetőinek listáján, vagy szuperlicenc tulajdonosok voltak, vagy az autósportban jelentős eredményt értek el és fogyatékosságuk ellenére képesek maradtak megfelelő teljesítmény elérésére:

vagy:

b) olyan fogyatékos licenctulajdonosokról legyen szó, akik az ASN által elismert és jóváhagyott valamely vezetői iskolában végeztek, és képesek ugyanolyan teljesítményt elérni, mint azok a vezetők, akik ugyanebben az iskolában végeztek.

A speciális engedélykérelmet az illető vezető ASN-jéhez kell benyújtani, és azt az FIA-hoz kell továbbítani. A kérelmet az Orvosi Bizottság és a Körpálya- és Biztonsági Bizottság bírálja el. Amennyiben a két bizottság között nézeteltérés támad, a végső döntést a Világ Tanács hozza meg.

10.3.3 Az olyan események titkárának, amelyen fogyatékos és nem fogyatékos versenyzők egyszerre vesznek részt, meg kell bizonyosodnia arról, hogy a mentési szolgálattal tudatták azon autók rajtszámait, amelyekkel fogyatékosoknak kiállított licenctulajdonosok versenyeznek.

II. FEJEZET: A VERSENYZŐK ORVOSI VIZSGÁLATÁRA VONATKOZÓ NEMZETKÖZI SZABÁLYOK

1 - EVENKENTI KEPESSEG ELLENORZO ORVOSI VIZSGALAT

1.1) Az orvosi vizsgálat alkalmazási köre:

A licenc megszerzéséhez szükséges és elégséges valamennyi, az előbb említett feltételnek való megfelelés, beleértve az 1.2) - 1.5) cikkelyeket is.

1.2) Évenkénti képesség ellenőrző orvosi vizsgálat:

Valamennyi versenyző, aki az FIA szabályozása alatt rendezendő autóversenyeken kíván részt venni, köteles orvosi vizsgálatnak alávetnie magát annak érdekében, hogy az ASN-jétől versenyzői licencet kaphasson.

Az orvosi vizsgálatot olyan szakorvosnak kell elvégeznie, aki jogosult arra, hogy a licencet kiállító országban orvosi tevékenységet folytasson. Adott esetben az ASN különleges feltételeket határozhat meg.

1.3) Egészségügyi alkalmassági igazolás:

Minden országban az ASN – a helyi jogszabályoknak, vagy a gyakorlatnak megfelelően – nyomtatott egészségügyi igazolást köteles készíteni, és azt a licenckérelmezőknek ki kell osztania. Ennek az igazolásnak valamennyi olyan vizsgálatot tartalmaznia kell, amelyeknek a versenyzőnek alá kell vetnie magát, amint ez az 1. cikkelyben ismertetésre került. Az igazolást a vizsgálatot végző orvosnak és az érintett versenyzőnek alá kell írnia az ASN bélyegzője felett.

Az előírt vizsgálatok az alábbiak:

a) vércsoport és RH faktor meghatározása (csak olyan országokban kötelező, ahol ezt jogszabály írja elő).

b) látásvizsgálatok.

c) ortopéd vizsgálatok.

d) EKG maximális és submaximális erőkifejtés alatt minden 40 éven felüli versenyző esetében. (érvényesség 2 év)

Megjegyzés: Az olyan országokban, ahol ezt a jogszabályok, vagy a gyakorlat így követeli meg, az egészségügyi tanúsítvány kiegészítő vizsgálatokat is előírhat.

A tanúsítvány alsó részén a kérelmezőnek az alábbi tartalmú nyilatkozatot kell aláírnia:

i) az orvosnak adott, jelenlegi egészségi állapotára, valamint az esetleges korábbi betegségekre vonatkozóan közölt információ a valóságnak megfelel.

ii) vállalja, hogy nem szed semmilyen, szabálytalannak minősülő kábítószert (a Nemzetközi Olimpiai Bizottság tiltott szereinek és módszereinek listája).

1.4) Szabványos látási követelmények:

a) megfelelő látásélesség (korrekció előtt, vagy után, mindkét szem látásélessége legalább 9/10 legyen). Továbbá minden olyan alany, akinek az egyik szemére csökkent, vagy nem korrigálható látásélessége van, és akinek szükségszerűen kontrolaterális látása van, akár korrigált, akár nem, ami egyenlő, vagy nagyobb, mint 10/10, kaphat versenyzői licencet a következő feltételek mellett, illetve szemész szakorvos által végzett vizsgálat után:

- a látómező egyenlő, vagy nagyobb, mint 200º;

- funkcionális sztereoszkopikus látás;

- a szemfenék olyan állapota, amely kizárja a pigment recehártya bántalmat;

- minden korábbi, vagy vele született sérülés szigorúan egyoldalú.

Az egyoldalú vakság abszolút kizáró tényező.

b) normál kétszemlátás

c) normál színlátás: ellenőrzése az Ishihara-féle táblákkal történik, és tévedés esetén Beyne-féle lámpával, vagy hasonló eszközzel, a lényeg az, hogy a versenyző semmilyen körülmények között se tévedjen a nemzetközi versenyeken használt zászlók színeinek felismerésében.

d) normál látótér

e) normál térbeli látás (a licenc nem adható ki olyan személynek, aki egy szemére vaknak bizonyult).

f) kontaktlencse viselése engedélyezett, feltéve, hogy:

- ezeket a kérelmező 12 hónapnál hosszabb idő óta, s a nap nagyobb részében viselte,

- a szemész szakorvos a kontaktlencséket az autósport céljaira kielégítőnek ítéli meg.

1.5) Az autóversenyzésre való alkalmasságot kizáró, vagy az ASN által megbízott egészségügyi hatóság orvosi szakvéleményét igénylő (Orvosi Bizottság, vagy ennek hiányában az ASN által megbízott orvos) betegségek és fogyatékosságok felsorolása:

a) Az autóversenyzéssel összeférhetetlen betegségek, vagy fogyatékosságok: epilepszia viselkedési hatásokkal, vagy kezelés alatt; amputációk, kivéve a kéz ujjait érintő amputációkat, ha mindkét kéz fogási képessége megmaradt; a protézisek, ha a funkcionális eredmény nem azonos a normális működéssel, vagy nem közeli ahhoz; a nagy ízületek szabad mozgásának 50 %-ot meghaladó korlátozottsága.

b) Olyan betegségek és fogyatékosságok, amelyekhez az ASN által megbízott egészségügyi hatóság véleménye szükséges: inzulin-függő cukorbetegség, feltéve, hogy az ASN által jóváhagyott orvosi hatóságnak bemutattak egy olyan bizalmas dokumentumot, amely azt igazolja, hogy az illetőt rendszeresen megfigyelik, és kezelik, és hogy az egészségügyi alkalmassági lapon (lásd 1.6 cikkely) szerepel a “orvosi felügyelet szükséges” megjegyzés; szívinfarktus és miokardiális iszkémia, valvuláris betegségek vagy egyéb abnormális kardio-vaszkuláris feltételek; a kéz ízületeinek 50 %-ot meghaladó funkcionális korlátozottsága, amely ugyanazon kéz legalább két ujját érinti; olyan protézis, amely a normális működéssel azonos, vagy ahhoz közeli funkcionális tevékenységet tesz lehetővé; pszichiátriai betegségek.

1.6) A vizsgálatot végző orvos kötelezettségei:

Az egészségügyi alkalmassági vizsgálat elvégzéséért felelős orvos köteles használni és hiánytalanul kitölteni a kérelmező által átadott nemzeti egészség-ügyi alkalmassági formanyomtatványt. A kérelmezőnek az orvosi igazolást vissza kell juttatnia az illetékes ASN-hez.

A vizsgálatot végző orvosnak kell közölnie az egészségügyi alkalmassággal, vagy alkalmatlansággal kapcsolatos döntést. Adott esetben kikérheti az ASN által kijelölt egészségügyi hatóság véleményét (Nemzeti Orvosi Bizottság, vagy megbízott orvos).

1.7) Az egészségügyi alkalmasság igazolása:

Minden nemzetközi licenchez csatolni kell az alábbi egészségügyi alkalmassági igazolást:

- vagy annak a hátoldalán,

- vagy külön papíron.

Az FIA egészségügyi követelményeinek megfelelően alkalmas autósport űzésére:

Dátum:……….……..

Javított látás (szemüveg, vagy kontaktlencse) IGEN NEM

Különleges orvosi felügyeletet igényel IGEN NEM

1.8) Orvosi vizsgálat a versenyeken:

Adott esetben valamely esemény versenyfőorvosa által adott egészségügyi alkalmassági igazolás helyettesítheti az eseményt megelőző kötelező orvosi vizsgálatot.

Továbbá, valamely esemény során bármikor, vagy annak végén a versenyfőorvos, vagy a versenyigazgató követelhetik annak a versenyzőnek az orvosi vizsgálatát, akinek a magatartása azt indokolttá teszi. A versenyfőorvos véleménye alapján a sporthatóságok hozzák meg a döntést. Adott esetben ezt az orvosi vizsgálatot alkoholteszt is kiegészítheti.

2 - BALESETET VAGY BETEGSEGET KÖVETŐ ORVOSI VIZSGÁLAT

2.1) A balesetet követően orvosi vizsgálatot kell végrehajtani, még akkor is ha versenyző sértetlennek tűnik illetve saját erőből hagyta el a pilótaülést.

2.2) Baleset esetén, az akár egy verseny során, akár más körülmények között következett be, és 10 napos, vagy ennél hosszabb ideig tartó versenyképtelenséget okoz, vagy a jelen szabályzat 1.3 és 1.4 cikkelyeiben ismertetett betegségek feltárása esetén a versenyzőnek 10 napon belül értesítenie kell saját ASN-jét:

a) akár úgy, hogy egy megbízható orvosi igazolást küld a Nemzeti Orvosi Bizottságnak, vagy az ASN által megbízott orvosnak. (Ennek az igazolásnak tartalmaznia kell a diagnózist, a sérüléssel, vagy a teljesítőképtelenséggel kapcsolatos előrejelzést, valamint annak terjedelmét)

b) akár úgy, hogy meghatalmazást ad a nemzeti orvosi bizottság, vagy az ASN által megbízott orvos részére, hogy az kapcsolatba lépjen azzal a kórházzal (klinikával), ahol kezelés alatt áll.

A baleset keltétől, illetőleg a jelen szabályzat 1.3 és 1.4 cikkelyeiben meghatározott betegség, vagy teljesítő képtelenség felfedezésének napjától a versenyző nem vehet részt versenyzőként az FIA szabályozása alá eső sporteseményeken, amíg erre az ASN-től engedélyt nem kap.

2.3)

a) A jelen szabályzat 1.3 és 1.4 cikkelyeiben ismertetett valamennyi betegséget, vagy teljesítőképtelenséget a Nemzeti Orvosi Bizottságnak, vagy ha ilyen nincs, az ASN által megbízott orvosnak felül kell vizsgálnia.

b) Amennyiben a versenyző olyan balesetet szenved, amelynek következtében 10, vagy annál több napon keresztül képtelen autóversenyen való részvételre, a gyógyulásról, vagy felépülésről szóló igazolás és a kórházi zárójelentés kézhezvétele után az orvosi bizottság, vagy az ASN által megbízott orvos az érintettet újabb orvosi, vagy egy új, évenkénti egészségügyi alkalmassági vizsgálaton való részvételre kötelezheti.

2.4) 

Szankciók: Amennyiben a 2.1 és 2.2 szakaszok előírásainak megsértése a nemzeti sporthatóság által kiszabott szankciók alkalmazását vonja maga után.

3 - ORVOSI TEENDŐK BALESET ESETÉN

Amennyiben az esemény során baleset történik, a versenyfőorvosnak a következő módon kell eljárnia:

a) ha olyan baleset történik, ami után a sérült legalább 24 órás kórházi ellátása szükséges, a versenyfőorvos köteles a versenyző ASN-jével valamennyi adatot a lehető legnagyobb pontossággal közölni faxon, telefaxon, vagy távirati úton.

Ezután az értesített ASN-nek a jelen fejezet 2. cikkelyében található előírásoknak megfelelően kell eljárnia.

b) ha olyan baleset történik, ami csak egy egyszerű, kórházi körülmények között lebonyolított orvosi vizsgálatot tesz szükségessé, a versenyfőorvos köteles faxon, telefaxon, vagy távirati úton értesíteni az FIA-t, amely adott esetben a versenyzőt orvosi vizsgálaton való részvételre kötelezheti azon következő esemény során, amelyen az illető versenyzőnek részt kell vennie. (például Formula-1 esetében ez a következő Grand Prix, rallye esetében az FIA bajnokság következő futama, stb.)

4 - DOPPINGVIZSGÁLATOK

4.1) Általános előírások:

A doppingolás elleni küzdelemben a következő intézkedések javasoltak:

- megelőzés

- ellenőrző vizsgálatok

- szankciók alkalmazása.

4.1.1. A megelőzés:

A megelőzés lehetőségei az ASN és az FIA részéről:

- a tájékoztatás

- a nevelés

4.1.2. Ellenőrző vizsgálatok:

4.1.2.1. A tiltott szerek (I. szekció) és módszerek (II. szekció) referencia-listájaként a Nemzetközi Olimpiai Bizottság által kidolgozott, rendszeresen napra késszé tett listát kell tekinteni. Az autósport esetében az alkoholt (III. A szekció) és a marihuánát (III. B szekció) és a béta blokkolókat (III. E szekció) szintén tiltottnak kell tekinteni.

4.1.2.2. A következő feltételeknek kell eleget tenni:

- az ASN és/vagy az FIA által delegált orvos jelenléte;

- az esemény egy sportfelügyelőjének vagy a versenyigazgatóság egyik tagjának jelenléte a versenyeken végzett orvosi ellenőrzések során;

- a titoktartás betartása;

- a vizsgált vezető alapvető jogainak tiszteletben tartása: egy, a vizsgálat időpontjában a helyszínen tartózkodó, általa választott harmadik személy jelenlétének engedélyezése;

- ellenpróba lehetőségének biztosítása;

- az esetleges laboratóriumi vizsgálatok és ellenpróbák a Nemzetközi Olimpiai Bizottság által jóváhagyott laboratóriumban való végzése kötelező jelleggel;

- valamely kezelésről szóló igazolás figyelembe vétele.

4.1.2.3. A mintavétel elvégezhető:

- vagy a) az illető ASN kérésére

- vagy b) az FIA kérésére.

Továbbá, (c) az FIA elnökének kérésére a versenyek során, vagy azokon kívül véletlenszerű vizsgálatok végezhetők. Az a) esetben az FIA-t a lehető legrövidebb időn belül értesíteni kell, a b) esetben az FIA köteles értesíteni az illető ASN-t legalább 20 nappal a tervezett vizsgálat előtt. Véletlenszerű vizsgálat esetén semmiféle előzetes információ nem adható az illetékes ASN-eknek.

Minden kijelölt versenyző köteles a vizsgálatnak alávetnie magát, ellenkező esetben a 4.1.3) előírtak szerint kell vele szemben eljárni. A b) és c) esetekben a vizsgált vezetők ASN-jeit az elvégzett vizsgálatok eredményeiről értesíteni kell.

4.1.2.4. A vizsgálatok eredményeit azonnal közölni kell az FIA elnökével, vagy közvetlenül a vizsgálatokat végző laboratóriumnak (véletlenszerű FIA vizsgálat esetében), vagy a többi esetben annak az ASN-nek, ahol a vizsgálat zajlik.

4.1.2.5. A versenyzők vizsgálatra való kijelöléséért felelős:

- a) egy esemény során: a sportfelügyelők;

4.1.2.6. A mintavételek határideje:

- körpályás eseményeken, hegyiversenyeken és hasonló eseményeken legkésőbb egy órán belül: a verseny végét követően, az edzések végét követően, az aktuális váltási szakasz végét követően (hosszúm távú - endurance); vagy a verseny feladásáról szóló hivatalos értesítést követően;

- rallye versenyeken és hasonló eseményeken esetében: a parc fermé (célnál, vagy napi szakasznál) bezárását követő legkésőbb 1 órán belül;

- versenyeken kívüli vizsgálatok esetében: bármikor.

A levett vizelet mennyiségének lehetővé kell tennie a vizsgálatot, és adott esetben egy ellenpróbát (75 ml 2 hermetikusan lezárt üvegbe a delegált orvos hitelesítésének üvegre történő csatolásával, a két üveg közül az egyiket meg kell őrizni a lehető legnagyobb elővigyázatossággal egy esetleges ellenpróba esetére).

4.1.2.7. Ha a két minta közül valamelyiken elvégzett vizsgálat eredménye pozitívnak bizonyul, a versenyzőt az ASN-jének azonnal értesítenie kell. Az eredményről készült jelentés ismertetését követő 8 napon belül az érdekelt kérésére ellenpróba végezhető el. Ezen ellenpróba költségei a versenyzőt terhelik. Amennyiben a második vizsgálat eredménye negatívnak bizonyul, a befizetett összeg a versenyző részére visszafizetendő.

4.1.3. Szankciók:

Minden, a kezelésről szóló igazolás benyújtása után a pozitívnak bizonyult versenyzőnek az ASN-je sportjogi bírósága elé kell járulnia. Az ilyen versenyzőt a sportkódex 152. és 153. cikkelyeiben foglaltak szerint ítélik el.

Ezen felül az FIA, a különlegesen súlyos szabálysértések esetében, minden pozitívnak bizonyult versenyző kapcsán a fentiekben megjelölt cikkelyeknek megfelelően az ASN helyett ítélkezhet. Ez esetben az illetékes ASN nem utasíthat vissza fellebbezési kérelmet a Nemzetközi Fellebbezési Bírósághoz az érintett fél érdekében.

5 - FELLEBBEZÉSI BÍRÓSÁG

Minden országban, a nemzeti sporthatóság által kinevezett orvosi bizottságot hívják össze, hogy rendezzen mindennemű, az orvosok és a versenyzők között kialakuló véleménykülönbséget, ahol a jelen szabályzat 1.3 és 1.4 pontjaiban rögzített feltételeket kell a vita alapjául tekinteni.

Adott esetben a versenyző felszólítható arra, hogy orvos jelenlétében vezetési próbát tegyen. Az orvost a nemzeti sporthatóság nevezi ki, vagy az orvosi bizottság tagja.

A nemzeti bizottság által hozott határozatokat minden más olyan országban elismerik és elfogadják, amelyek az FIA sportirányítás alá tartoznak.

6 - PSZICHOLÓGIAI TANULMÁNYOK FOLYTATÁSÁNAK SZABÁLYAI AUTÓSPORT ESEMÉNYEK ALATT

6.1) Általános szempontok:

Egy verseny, vagy az azt megelőző edzések során folytatott pszichológiai tanulmányok semmilyen módon és okból nem képezhetik akadályát az esemény normális lebonyolításának.

Ennek következtében valamennyi, az FIA irányítása alá tartozó eseményen a kísérleteknek összhangban kell lenniük az alábbi szabályokkal.

6.2) A kutatási téma megválasztása

a) Egy pszichológiai kutatás tárgyául szolgáló téma megválasztását a kísérletet végző orvosra kell bízni. Neki azonban a tanulmány témájáról minden esetben tájékoztatnia kell annak az eseménynek a versenyfőorvosát, amely alatt a kísérletet folytatni kívánja, feltéve, hogy a saját nemzeti egészségügyi hatóságának jóváhagyását már megkapta.

b) Az ASN egészségügy tisztségviselői beleszólhatnak az országukban végrehajtandó pszichológiai tanulmány témájának megválasztásába, és a kísérletet vezető orvos(ok) kinevezésébe.

c) Az FIA Orvosi Bizottsága nemzetközi kampányokat szervezhet pszichológiai tanulmányok lefolytatása érdekében egy általános érdeklődésre számot tartó téma esetén. Ekkor megfelelő módon tájékoztatnia kell az érintett országok egészségügyi hatóságait – ha ilyenek léteznek – valamint minden esetben ezen országok ASN-jeit is.

6.3) A pszichológiai kísérletek gyakorlati megvalósításának feltételei

a) Tekintet nélkül arra, hogy a témát független kutatóorvos, egy ASN, vagy a Nemzetközi Sporthatóság orvosi bizottsága választotta-e ki, a gyakorlatban az alábbiakat kell figyelembe venni:

- a rendező és a versenyigazgató hozzájárulása,

- a versenyfőorvos hozzájárulása,

- a versenyző hozzájárulása,

- a nevező(k) hozzájárulása, ha nem azonos(ak) a versenyzővel(kkel).

Ilyen esetekben a versenyző önkéntessége elengedhetetlen feltétel.

b) Minden esetben írásbeli kérelmet kell készíteni az esemény verseny-főorvosának, valamint a szervezőkhöz címezve, a jegyzőkönyv ismertetésével és az alábbiak meghatározásával:

- a kísérlethez szükséges orvosi felszerelés típusa, mennyisége, elhelyezése.

- a kísérlet végrehajtásának helye, a végrehajtáshoz szükséges idő, valamint, épített pályákon rendezett versenyek esetében, az, hogy a kísérletet az edzés, vagy maga a rendezvény során kívánják-e elvégezni. Ugyanez vonatkozik a rallye versenyek időszakaszára és gyorsasági szakaszaira is.

- az orvosi kutatócsoport tagjainak száma, beleértve az egészségügyi személyzetet is, amelyet a rendezőnek, jóváhagyás céljából elő kell terjeszteni.

- egy pszichológiai kísérletnek soha nem szabad kellemetlen helyzetbe hoznia az abban nem érintett nevezőket és versenyzőket, akár a bokszokban, akár a versenyen, vagy az edzésen zajlik a kísérlet.

6.4) A kapott tudományos adatok felhasználása:

a) szabály szerint a tudományos eredmények a kutatóorvos kizárólagos tulajdonát képezik.

Ezért a kutatóorvos teljesen szabadon adhatja közre és terjesztheti azokat, belátása szerint.

b) az orvosnak azonban vállalnia kell, hogy az eredményeket közli saját nemzeti sporthatóságával, amely ennek összefoglalóját elküldi az FIA-hoz.

III. FEJEZET: A VERSENYZŐK FELSZERELÉSE

1 - BUKÓSISAK

1.1) Szabványok:

Valamennyi olyan versenyző, aki az FIA versenynaptárába bejegyzett kör-, pálya-, hegy-, vagy rallye versenyen vesz részt, olyan bukósisakot köteles viselni, amely megfelel az alábbi szabványoknak:

- Snell Foundation 1995-SA (USA),

- B.S.I. BS 6658-85 type A/FR, valamennyi módosításával (Nagy-Britannia),

- SFI Foundation Inc., SFI spec. 31.1 és SFI spec. 31.2 (USA).

A fenti listán végrehajtott mindenféle módosítást az FIA közzéteszi a havonta megjelenő hivatalos bulletinjében.

Az ezen szabványoknak megfelelő bukósisakokat azonosító címkék leírásai kérésre az FIA-nál beszerezhetők.

1.2) Módosítások:

A sisakokon mindennemű módosítás tiltott, kivéve, ha a módosítás megfelel a gyártó és az FIA által jóváhagyott azon szabványszervezetek egyikének előírásainak, amely az illető sisakot vizsgálta. Minden egyéb, a sisakon végrehajtott változtatás miatt a sisak nem felel meg a jelen cikkely követelményeinek.

1.3) Maximális tömeg és kommunikációs rendszer:

- a sisakok tömege a verseny teljes időtartama alatt bármikor ellenőrizhető. A teljes sisak tömege nem haladhatja meg az 1800 grammot zárt típusú (JET), illetve az 1400 grammot nyitott típusú sisak esetén, beleértve valamennyi felszerelést és csatlakozást.

- a sisakba szerelt hangszóró tiltott minden körgyorsasági és hegyi versenyeken (a fülbe dugható hangszórók engedélyezettek). Ennek alkalmazását kivételes esetben, kizárólag orvosi okból kifolyólag, a versenyző ASN-jének orvosi bizottsága engedélyezheti. Mikrofon(ok) beszerelése csak a fenti 1.2 pont előírásainak megfelelően történhet.

1.4) Díszítés

Olyan festékkel, amely reakcióba léphet a sisak héjának anyagával, vagy befolyásolhatja az általa nyújtott védelmet, a sisakot lefesteni, vagy díszíteni csak a gyártó esetleges utasításainak és előírásainak megfelelően lehet, kizárólag a gyártó által meghatározott festékkel (levegőn száradó akryl festékek, poliuretán lakkok, stb.), és lehetőleg az általa jóváhagyott festőberendezéssel. Ez az előírás különösen a fröccsöntéssel készült sisakok tekintetében fontos, mivel ezek általában nem festhetőek.

A lefesteni kívánt sisakot hatékonyan védeni kell, mivel a sisak belsejébe behatoló festékanyag ronthatja a sisak bélésének minőségét.

A hőkezelendő festékek használata tilos és az eljárástól függetlenül a hőmérséklet nem haladhatja meg az azon szabvány által meghatározott, a sisakok kezelésére vonatkozó maximális értéket, amely szerint a sisakot jóváhagyták.

A gyártó utasításait is be kell tartani bármilyen matrica használatakor, illetve egyéb, a sisakra történő anyagátvitel esetén.

 

2 - LÁNGÁLLÓ RUHÁZAT

Az FIA versenynaptárába bejegyzett körpályás-, hegyi illetve veterán rallye versenyeken, valamennyi versenyzőnek és navigátornak olyan overallt, alsó ruházatot, maszkot, cipőt, zoknit és kesztyűt kell viselnie, amely megfelel az FIA 1986. évi, vonatkozó szabványában foglaltaknak. Ezen ruházatoknak az adott szabványban előírt tervezési és gyártási paraméterek betartása mellett kell készülniük.

A rallye versenyzőknek és navigátoroknak a speciális szakaszokon olyan kesztyűt (navigátorok számára nem kötelező), maszkot, zoknit, cipőt és overallt kell viselni, amely az FIA 1986. Évi, vonatkozó szabványának megfelel, szintén nagyon ajánlott a fent említett szabványnak megfelelő alsónemű viselete.

Az állórajttal történő versenyeken részt vevő, együléses autók versenyzőinek olyan élénk színű kesztyűt kell viselniük, amely elüt az autó uralkodó színétől azért, hogy probléma esetén a versenyző könnyen felhívhassa a verseny indító bírájának figyelmét.

A homologizált ruházatokat - tájékoztatás céljából - az FIA bulletinjeiben a jóváhagyási számmal együtt felsorolják a gyártó ország ASN-jének kérésére. Ez az ASN felelős az FIA által előírt tesztek - véletlenszerűen vett mintákon végrehajtott - lefolytatásáért is, amennyiben erre szükség van. A teszt eljárásának leírása az FIA-tól szerezhető be.

 

IV. FEJEZET: A VEZETÉSI MAGATARTÁS SZABÁLYAI A VERSENY-PÁLYÁKON

1 - A JELZÉSEK BETARTÁSA

A nemzetközi sportkódex H függelékének 4. 5. és 6. cikkelyeiben szereplő előírások a jelen vezetési magatartási kódex részét képezik. Arról minden versenyzőnek ismerettel kell rendelkeznie.

2 - ELŐZÉS

a) A verseny során az az autó, amely egyedül van a pályán, annak teljes szélességét igénybe veheti. Azonban attól a pillanattól kezdve, hogy egy másik jármű tartósan, vagy akár időszakosan gyorsabb egy egyenes szakaszon, a versenyzőnek lehetővé kell tennie a másik jármű részére az előzést, lehetőleg úgy, hogy szorosan a versenypálya valamelyik szegélye mellett halad és így utat enged a versenypálya másik oldalán.

b) Amennyiben úgy látszik, hogy a leelőzni kívánt jármű vezetője visszapillantó tükrét nem használja teljes mértékben, úgy a pályabíróknak a kék zászló jelzésével őt értesíteni kell arról, hogy egy másik jármű előzni akarja.

Azt a versenyzőt, aki a kék zászlójelzést nem veszi figyelembe, a sportfelügyelők büntetéssel sújthatják.

Ennek módszeres, vagy többszöri ismétlődése esetén a vétkest a versenyből ki lehet zárni.

c) A kanyarokat, valamint azok bemeneti és kimeneti területeit a versenyzők korlátozás nélkül használhatják a versenypálya határain belül. Az előzés jobbról, vagy balról is történhet, a pillanatnyi lehetőségek szerint.

Minden olyan manőver, amellyel egy versenyző a másikat akadályozza, mint például idő előtti, hirtelen irányváltoztatások, egynél több irányváltoztatás, a járművek szándékos beszorítása a kanyar külső, vagy belső ívén, minden egyéb abnormális irányváltoztatás szigorúan tilos, és a szabálytalanságok súlya és gyakorisága szerint a pénzbüntetéstől a versenyből való kizárásig terjedő büntetéssel büntethetik. Az akár vétlen, de ismétlődő veszélyes vezetés a versenyből való kizárást vonhatja maga után.

d) Minden szándékos akadályozási manőver, amelyet egy, vagy több vezető idéz elő, attól függetlenül, hogy van-e közös érdekük, vagy nincs, tilos. Az állandó egymás mellett, vagy legyező alakban való haladás csak akkor engedélyezett, ha más jármű nem kísérel meg előzést. Ellenkező esetben kék zászló lengetésével kell jelzést adni a versenyzőknek.

e) Azt a büntetést, amit azoknak a pilótáknak szabtak ki, akik nem vették figyelembe a kék zászló jelzését, azokra a versenyzőkre is ki kell szabni, akik akadályozták a versenypálya valamely részén való haladást. Továbbá, ez a büntetés szigorúbb abban az esetben, ha az akadályozás szándékos és rendszeres. A büntetés a pénzbüntetéstől a versenyből való kizárásig terjedhet. Ugyanilyen jellegű büntetést kell alkalmazni azon versenyzők esetében, akik cikkcakkban haladnak a pályán azért, hogy megakadályozzák a többi versenyző előzését.

f) Súlyos vezetéstechnikai hibák ismétlődése, vagy a jármű feletti uralom nyilvánvaló hiánya esetén (például a pálya elhagyása) az illető versenyző a versenyből kizárható.

g) A versenyzők a verseny során egyedül és kizárólag csak a versenypályát használhatják.

3 - AUTÓ LEÁLLÁSA VERSENY KÖZBEN

a) a versenypályát elhagyni szándékozó jármű vezetőjének az erre vonatkozó szándékát kellő időben jeleznie kell, és felelős azért, hogy ez a manőver semmiféle veszélyt ne okozzon. Ilyen esetekben a kihajtáshoz mindig a legrövidebb úton kell haladnia.

b) amennyiben a vezető önszántából, vagy egyéb okból kénytelen járművét leállítani, akkor a legrövidebb idő alatt el kell távolítania az autót a versenypályáról, hogy az ne akadályozza a verseny normális lefolyását.

Amennyiben a versenyzőnek magának nem sikerül járművét a veszélyes helyről eltávolítani, úgy a sportbírók, vagy egyéb hivatalos személyek kötelessége intézkedni megfelelő segítségről. Abban az esetben, ha a versenyző külső segítség nélkül ismét versenybe tud állni anélkül, hogy bármilyen szabályszegést követne el, és hogy jogtalan előnyhöz jutna, akkor a versenyből nem zárják ki.

c) a pályán mindenféle javítást csak a jármű vezetője végezhet, kizárólag a járművön lévő szerszámokkal és pótalkatrészekkel.

d) a versenypályán minden üzemanyagtöltés tilos és a versenyből való azonnali kizárást vonja maga után.

e) a leállt járművet csak a versenyző és kivételes esetekben az illetékes sportbíró(k) érintheti(k). Ellenkező esetben a versenyzőt kizárják.

f) szigorúan tilos leállt járművet a versenypályán végig tolni, vagy a célvonalon ily módon áthaladni. Ennek megszegése a versenyből való kizárást vonja maga után.

g) a versenyző által a versenypályán még rövid időre is magára hagyott jármű a versenyzéstől való visszalépésnek tekintendő, függetlenül attól, hogy milyen okból és mennyi időre marad a jármű magára.

4 - BEHAJTÁS AZ ÜZEMANYAGTÖLTŐ BOKSZBA

a) a bokszokhoz vezető lassító útszakasz (zóna) a bokszokhoz tartozik.

b) az edzés és a verseny során a bokszokhoz hajtani kizárólag a bokszutca bevezető, lassító zónáján keresztül szabad. Ennek a szabálynak a megszegése kizáráshoz vezet.

c) minden versenyzőnek, aki el kívánja hagyni pályát, be kíván hajtani a bokszba, vagy a depó területére, szándékát kellő időben és módon kell jeleznie, és meg kell győződnie arról, hogy ezt veszély nélkül hajthatja végre.

d) az esemény sportfelügyelői által vis majornak elismert esetet kivéve tilos a bokszutca bevezető, lassító zónáját és a pályát elválasztó határoló vonalat bármilyen irányban átlépni.

e) az esemény sportfelügyelői által vis majornak elismert esetet kivéve, a bokszából kihajtó versenyző még autójának egy részével sem hajthat át azon a bokszutca kijáratánál a pályára festett vonalon, amelynek célja, hogy a bokszukból kihajtó autókat a pályán lévőktől elválassza.